Klaustrofobiskt kammarspel

Inger Edelfeldts nya roman ”Samtal med djävulen” inleds med ett möte på ett tåg. Det är kusinerna Paul och Asger som träffas efter många år och som inleder ett trevande samtal. Bägge männen är uppvuxna i en strikt frikyrklig miljö, en miljö som Paul stannade kvar i medan Asger revolterade. När de nu möts igen har Asger blivit diakon, och bjuder hem Paul till sitt sommarhus när han känner på sig att denne behöver tala ut.

Beskrivningen av de båda männens konfliktfyllda förhållande till varandra – och till sig själva – är så psykologiskt tät att den närstan går att ta på. Edelfeldt lyckas med konsstycket att skriva om stora och komplicerade frågor som relegion, moral, skuld och nåd utan att det någonsin känns förenklat eller övertydligt. Dissonsansen mellan Paul och Asger driver historien framåt och får den att bli märkvärdigt suggestiv. Det som sker mellan dem i sommarhuset vid havet är som ett klaustrofobiskt kammarspel, med endast två roller.

Flera gånger under läsningen kommer jag att tänka på Christine Falkenlands romaner. Tematiken känns mycket falkenlandsk, hon är en mästarinna på naynserade och intressanda skildringar av tro – eller bristen på tro. Även det själväckel som ständigt väller upp hos Paul får mig att associera till Falkenlands protagonister, som ofta är fångade i ett nät av avsky, skuld och vanmakt.

Men romanen är också mycket tydligt edelfeldtsk. Den stele Paul, full av konventioner och motsättningar, påminner mig om Ragnar Kalmén, huvudkaraktären i ”Betraktandet av hundar”. De har båda svårt att anpassa sig till verkligheten och till dagens samhälle, och reagerar på omvärldens förändringar genom att bli alltmer sluten. Denne motsägelsefulle manstyp dyker även upp i dagboksromanen ”Breven till nattens drottning”, där den sjuttonårige Georg Daniel Bratt kämpar med att försöka finna sin identitet i en omvärld han ser som både hotfull och vardagligt ful.
Dessa komplicerade män gömmer sig bakom konventioner och en bakåtsträvande människosyn. De söker efter kärleken och skönheten i livet – eller i Pauls fall nåd -men vågar samtidigt inte öpnna sig för någon. När motsättningarna blir alltför stora så bryter de slutligen samman och den noga uppbyggda fasaden krossas till smulor.

”Samtal med djävulen” är en mycket passande titel på den här oerhört välskrivna och tankeväckande romanen. Paul kallade en gång Asger för ”djävulens avkomma” när kusinen vägrade förneka sin homosexualitet. Men det dröjer inte många kapitel innan jag som läsare börjar fråga mig vem det egentligen är som är djävulen i detta samtal.

Inger Edelfeldt – Samtal med djävulen (Norstedts, 2010)

14 comments

    1. Ja, det tycker jag! Hon är fantastiskt bra och skriver dessutom föredömligt korta romaner. ;)
      ”Min skugga” är min stora favorit, men ”Öde” är också väldigt bra.

  1. Bra recension! Jag blev väldigt sugen nu när både du och Bokhora-Helena har gillat, så beställer på biblioteket på en gång.

  2. Vad kul att du gillar nya Edenfeldt! Jag har läst det mesta av henne, och hon kommer alltid vara en favorit, men faktum är att efter att ha läst DNs rätt ljumma recension igår, funderade jag ett tag på att hoppa denna…Men nej, nej- inte nu längre! Efter dina fina ord står den åter där den hör hemma: på måsteläsalistan.

    1. DN:s recension kändes oförtjänt ljummen, tycker jag. Det här är den bästa Edelfeldt-bok jag har läst på flera år, (och jag har precis som du läste det mesta av henne) så jag tror inte att du blir besviken!

  3. Jag blir också sugen på att läsa Edelfeldt, men är ju helt ”blank” på området. Såg på Helenas blogg (Fiktiviteter) att du gärna tipsar om hennes böcker, så gärna en lista, när du har tid och lust. :)

    1. Jag har läst nästan allt hon har gjort, så jag sätter gärna ihop en lista. Eller kanske till och med ett helt blogginlägg med tips. :)

      Tills vidare; tipsen till Helena gäller såklart alla som är nyfikna på edelfeldts och inte vet var de ska börja. Plus Juliane & jag då, som jag tycker är Ehennes allra bästa (eller åtminstone den som ligger mig närmast om hjärtat).

Kommentera

