Mycket nu

Det är mycket nu.
Förutom att jag alltså stressar som mest med bröllopsförberedelser, så håller jag dessutom på att plugga till en synnerligen tråkig tenta i bl.a bibliotekshistoria och biblioteks- och informationsvetenskap som akademiskt ämne.

Tenta innan terminen ens har kommit igång? tänker ni kanske nu.
Jajamen! Det är en av fördelarna med att inte göra tentan när den först gick, säg förra våren, det här att få tentaplugga fastän hösten inte kommit igång ännu. Den andra fördelen (som faktiskt är en fördel på riktigt) är att det den här gången går att få tag i den livsviktiga kurslitteraturen som behövs under tentaskrivandet, vilket var helt omöjligt då. Av förståeliga skäl har nämligen BHS inte 120 ex av varje bok att skicka ut till sina distansstudenter, vilket gör att man måste vara ute i löjligt god tid med att låna kurslitteraturen.

Så. Mycket. Nu.
Jag ska försöka sno åt mig så mycket tid jag kan till att blogga, för det är verkligen skönt att fokusera på annat ett tag. Men de där riktigt genomarbetade inläggen får vänta tills jag har min hjärna för mig själv igen, vilket lär vara om ungefär en och en halv vecka.

12 comments

  1. Tur att du kan se ljusningar i eländet (Bibliotekshistoriaeländet alltså) :)

    Jag tycker att man har rätt till lite halvhjärnade inlägg (eller bloggpaus) ibland då och då, inte minst när man bloggat under sommaren som du gjort.

    1. Ja, en ljusning är ju att jag har lovat mig själv att få börja med ”Wolf Hall” när tentan är avklarad! :)
      Fast troligtvis får boken nog vänta tills efter bröllopet, den verkar ha klar sträckläsningpotential och då vill jag ha tid att läsa.

      1. Definitiv sträckläsningspotential på den boken men för mig tog den två månader att ta mig igenom vilket berodde mer på min totala deppighet och läströttma än på boken. Så sträckläsning rekommenderas men den kräver sin tid också för kontemplation och språkfunderingar.

    1. Ja, det känns ju verkligen som att jag kommer ha användning av det här efteråt. Inte minst Rubins mycket detaljerade genomgång av den amerikanska biblioteksutvecklingen och dess förträfflighet…

      1. Jobbigt nog minns jag Rubin och då främst bokens tråkighet och mindre av innehållet – kan glädja med att jag haft nytta av den i lånedisken varje dag, eller inte… ;)

        1. Jag hoppas att det är sista gången jag måste sitta med just den boken, men av någon anledning så hittar våra lärare skäl att stoppa in den boken i precis varje delkurs vi läser… :/

  2. Vi är glada över dina ”mindre genomarbetade” inlägg också. Det är alltid väldigt kul att läsa det du skriver. Och vad spännande med bröllopet.

Kommentera

