En känsla av höst

Eftersom jag är en obotlig höstälskare så låtsas jag gärna att augusti hör till denna min favoritårstid istället för till sommaren. Jag har följaktligen redan förberett mig inför höstterminen genom att införskaffa:

1. Ny anteckningsbok med tjusigt bokhyllemönstrad pärm
2. Ny kalender, fastän min gamla räcker fram till årsskiftet (men det är ju mycket bättre med ett lite större format, plus att jag behöver kunna planera vissa våraktiviteter redan nu)
3. En hel hög kurslitteratur inför höstterminen som börjar först 30 augusti

Nu fattas det bara en hög med snygga pennor i matchande färger, förslagsvis av favoritmärket Pilot, för att min inre organisationsnörd ska bli nöjd. Och för att jag ska kunna färgkoda mina anteckningar ordentligt.

Finns det fler än jag som ser fram emot hösten?
Är jag ensam om att se den annalkande hösten som en ursäkt för att få förköpa sig på snygga anteckningsblock?

19 comments

  1. Jag älskar hösten av många anledningar men det här är en. En ny kalender ska jag verkligen, verkligen försöka att undvika i år eftersom jag har en väldigt fin som räcker året ut men jag brukar misslyckas med den ambitionen varje år så varför göra ett undantag i år? Kurslitteraturen har jag inte hunnit köpa än men i veckan blir det nog (i alla fall till vampyrkursen…). Och så pennor förstås och en sån där fin anteckningsbok som du köpte vill ju jag också ha…

    1. Jag har tänkt ett bra tag att jag verkligen behöver en större kalender, fast det var nog egentligen bara en ursäkt för att få köpa en ny och pyssla med den. ;)

      Av någon anledning är det klart mycket roligare att köpa kurslitteratur när den handlar om vampyrer än när den handlar om kulturpolitik eller informationsvetenskap. Mycket märkligt, det där.

      Anteckningsboken var ett riktigt kap – bara 29 kr på Åhléns! :)

  2. Ja, ser framemot hösten och JA, älskar kalendrar, häften och pennor nästan lika mycket som jag älskar böcker. kanske de hör ihop lite?

    Själv väntar jag till slutet på augusti/början på september då jag får köpa Ordning&Redas ursnygga läderinbundna kalender för 2011, lyxigt att jag kan köpa den redan nu, då behöver jag inte ha dåligt samvete över att min kalender går ut vid årsskiftet utan använder den tills dess! Win-win! :D

    1. Jag misstänker att det hör ihop. Speciellt om man är lite pysslig och älskar att organisera (=blivande bibliotekarie, javisst!), då är ju snygga kontorsprylar helt oumbärliga.

      Smart tänkt där! Själv kunde jag inte hålla mig, så nu håller jag på för fullt med att flytta in i nya kalendern. Plus fundera över vad jag vill skaffa för custom-omslag. :)

  3. Älskar hösten! Knarkade anteckningsböcker för ett par år sedan men har dragit ner betydligt sedan dess. Du kanske har triggat ett destruktivt beteende hos mig nu … ;)

    1. Det är ju alltid roligare att knarka anteckningsböcker när man har något specifikt syfte för böckerna. Just den här har jag tänkt ska bli något slags läsdagbok/blogganteckningsbok.
      Men du har rätt, jag kanske drog igång något här och det kommer sluta med att du står utanför Ordning & Reda/Nk papper och hänger på låset för att få din anteckningsboksfix! ;)

    1. Haha, sorry, det verkar ha bildats något slags höstrelaterad masspsykos bland bokbloggarna för tillfället. Och jag förstår att man inte vill läsa om hösten när man har semester… ;)

    2. Tänkte hojta högt att jag håller med malinthewriter men får nog anse mig besegrad. Temperaturen, vädret och de smygande mörka kvällarna liknar ingen sommar i mina ögon. Har en vecka kvar på semestern av fyra och kan inte minnas att jag solat/badat/haft en stranddag en enda gång! (däremot gjorde jag det innan semestern, när den riktiga värmeböljan var)
      Håhåjaja.. Kanske skulle trösta mig med lite höstprylar som du!? ;)

  4. Jag älskar hösten, som du nog redan vet. Hösten är kreativitetens årstid och då när man blir sugen på att lära sig nya saker och nya intryck.

    Jag har anmält mig till en skrivarkurs!

    1. Ja, visst är det så? Sommaren är skön på sitt sätt, men jag brukar tröttna ganska fort på värmen och ha roligt-tvånget. Hösten ÄR verkligen kreativitet, den bästa årstiden!

      Vad roligt med skrivarkurs! Jag funderar på att gå någon skrivarkurs vid sidan av utbildningen, men det blir nog inte förrän till våren isåfall.

  5. Jag ÄLSKAR hösten och är dessutom obotligt förtjust i agendor, vackra anteckningsböcker och fina pennor. Har tjuvstartat jag med! Ska nog banne mig köpa ny almanacka faktiskt …

    1. Det är ju svårt att motstå också när alla bokhandlar dukar upp med nya kalendrar, snygga pennor och roliga block i halva butiken vid den här tiden på året… Men väldigt trevligt såklart!

  6. Hjälp, nu fick jag nästan lite panik! Jag måste nog genast kolla upp kurslitteraturen inför höstterminen och börja beställa böcker. 30 augusti är inte fullt lika långt bort som jag hade inbillat mej…

    1. Jag brukar sällan vara ute i såhär god tid med kurslitteraturen, så jag är väldigt nöjd med mig själv. Skönt att slippa jaga böcker sen som kommer vara utlånade överallt…

Kommentera

