Drömlik enkät

Det är ju så roligt att fylla i enkäter, och speciellt när någon gör en så fin liten enkät som Sara på bloggen Glory Box!

Drömrelaterad titel i bokhyllan: ”Drömfakulteten” av Sara Stridsberg är en riktig pärla till bok med ett helt fantastiskt språk.

En minnesvärd litterär drömskildring: ”A Game of You” är ett album i Neil Gaimans graphic novel-epos ”The Sandman”. Barbie har sedan hon var ung besökt drömvärlden The Land i sina drömmar. Nu är detta Narnia-liknande land i fara, och Barbie måste bege sig djupt in i The Dreaming för att försöka rädda de vänner hon alltid trott varit bara en ung flickas drömskapelser.

En bok som gav mig mardrömmar som barn: Jag fick oftare mardrömmar av filmer än av böcker när jag var barn, men det var troligtvis för att jag envisades med att se skräckfilmer i späd ålder för att imponera på min sju år äldre bror. Filmen ”Ronja Rövardotter” blev jag livrädd av när jag såg den på bio i femårsåldern (Grådvärgarna! Vildvittrorna!), men boken hade jag aldrig några problem med.
Men okej, ringvålnaderna i ”Sagan om ringen” var ju faktiskt sjukt läskiga när jag plågade mig igenom trilogin första gången som nioåring.

En bok som ger mig mardrömmar idag: Jag känner mig helt förhärdad, men det är fortfarande sällan så att jag blir skrämd av att läsa böcker. Filmer fungerar i allmänhet bättre, men även där är jag rätt svårskrämd. Stephen King-novellen ”N.” fick det dock att kittla lite i magen när jag läste den i våras, så den får bli svaret.

4 comments

Kommentera

