Roslagsläsning

Jag ska imorgon iväg på ett efterlängtat kortbesök vid familjens landställe i Roslagen. I sedvanlig ordning så har jag grov beslutsångest gällande vilka böcker som ska packas.
Det måste vara pocketböcker av nätt format för att orka släpas på bussen och dessutom släpas med ut på någon trevlig övistelse. Alltså ska de helt inte heller vara alltför dyrbara, eftersom risk för närkontakt med saltvatten finns (hemska tanke!). Plus lättlästa nog att kunna läsas i småportioner i skränande måsars och rusande båtmotorers närhet.

Efter mycket vånda har jag nog bestämt mig för att Némirovskys ”Ensamhetens vin” och Harris ”From Dead To Worse” får följa med, men jag hinner förmodligen ändra mig tre gånger tills imorgon när jag ska iväg.

Roslagsläsning alltså. Inte det lättaste att besluta om.

6 comments

  1. Själv släpade jag The Passage till stugan eftersom jag inte hunnit läsa ut den än (blir klar ikväll tror jag) men i övrigt blev det mindre och mer behändiga pocketar. Dina val verkar bra tycker jag. Harris är ju en sån som lämpar sig för sommarslö läsning :)

    1. Jag hann klart med The Passage härom dagen, så jag slipper släpa med mig den tegelstenen… :)

      Ja, Harris tror jag stenhårt på. Det är lättläst men samtidigt så spännande att man håller koncentrationen.

  2. Även jag hade med mig en Harris-bok till stugan förra veckan och det visade sig vara ett bra val :) Hur tjock är den andra boken, Harris går ju ändå rätt snabbt att läsa även om måsarna skränar i bakgrunden

    1. Den andra boken är rätt tunn, bara 200 sidor. Det kanske blir alltför lite för tre dagar, jag kanske borde hitta någon lite tjockare pocket så att jag inte (ve och fasa!) blir strandsatt utan något att läsa.

Kommentera

