Pocketkedjan: junipaketet

Jag måste erkänna att min första reaktion när jag plockade upp Nora Roberts ”Begravt i glömska” ur junipaketet var ”Herregud, hur gammal är den här boken egentligen?!”. Både titel och omslag känns rätt mossiga och efter att ha läst baksidestexten lite snabbt så blev jag inte direkt mindre misstänksam. Vacker kvinna, familjehemligheter, snygg granne med vilken hon har en flirt, mystiska hot, bla bla bla. Inte någon bok för mig direkt.
Efter att ha läst några sidor så visade det sig dock att den hunkige grannen Ford inte var någon typisk standardromanhunk (som jag tänker mig kanske är… polis eller brandman eller något liknande), utan att han är graphic novel-författare/konstnär. En snygg serienörd med en Buffy-samlarfigur på sitt ritbord – så lite krävdes det alltså för att få mig att läsa den här boken.

Huvudkaraktären Cilla är en f.d barnskådespelerska som flyttar tillbaka till sin mormors hus för att renovera det och skapa ett nytt liv. Mormodern var en mycket känd aktris som tog livet av sig för många år sedan, och Cilla upptäcker raskt att mormodern tog med sig en hel del hemligheter i graven.
Cilla är en i mina ögon ganska tråkig huvudkaraktär. En typisk typ A-personlighet som renoverar, tränar och försöker undvika att hamna i säng med grannen trots att hon gillar honom med samma frenesi. Hennes enda intressanta drag är väl att hon konverserar med sin döda mormor i drömmen ibland, men det räcker inte särskilt långt.

Tydligen är Nora Roberts en extremt framgångsrik författare, men jag lär inte läsa något mer hon har skrivit utan mycket bra skäl (läs: bra betalt). Hon är bra på att få till snärtiga dialoger, men sexskildringarna mellan Cilla och Ford är så ostiga att de kräver skämskudde. Inte ens att Ford är ett Battlestar Galactica-fan kan få mig att bortse från dem.

Den andra boken i junipaketet var Tove Janssons ”Sommarboken”, en mycket glad överraskning. Jag gillar Jansson skarpt, även om jag av någon anledning inte har läst mycket av hennes böcker som inte handlar om mumintrollen. Den här boken har befunnit mig på min mentala läslista i åratal utan att jag någonsin kommit till skott.
”Sommarboken” visade sig vara min absoluta favorit bland alla pocketkedjeböcker jag har läst. En total fullträff!

I denna tunna lilla volym ryms en samling fristående kapitel som alla handlar om en liten familj som tillbringar sin sommar på en ö i Finska viken. Pappan i familjen tycks tillbringa det mesta av sin tid med att arbeta eller lägga nät, vilket lämnar farmorn och hennes barnbarn Sophia att roa sig tillsammans. Vänskapen mellan dessa två ytterst viljestarka och envisa personligheter är bokens kärna och dess ständigt återkommande tema.
Sophia är inte direkt något beskedligt barn. Hon är argsint och beskäftig, men också mycket känslig av sig. När hon och farmorn blir osams så skiver hon ett brev och sticker under dörren till farmors rum: ”Jag hatar dig. Varma hälsningar av Sophia.”

Ett av mina favoritkapitel handlar om när familjen skaffar en katt som inte ells blir så tillgiven som Sophia hoppas på. Hon blir som besatt av att vinna katten Mappes kärlek vilket gör att den drar sig undan ännu mer:
”Det är underligt med kärlek, sa Sophia. Ju mer man älskar den andra desto mindre tycker den andra om en.
Det är alldeles riktigt, anmärkte farmorn. Och vad gör man då?
Man fortsätter att älska, svarade Sophia hotfullt. Man älskar värre och värre.”

”Sommarboken” är en bok som lyckas med att vara omväxlande rolig och melankolisk. Vackra naturskildringar kombineras med pricksäkra dialoger och bildar tillsammans en helhet som inte är annat än fantastisk. Den får mig också att minnas min egen barndoms skärgårdssomrar vid familjens landställe, även om jag förhoppningsvis var ett lite mer lätthanterat barn än Sophia.

Nora Roberts – Begravt i glömska (Bonnier pocket, 2009)
Tove Jansson – Sommarboken (Albert Bonniers klassiker, 2009)

14 comments

  1. Jag fick också sommarboken i ett pocketkedjepaket och det är helt klart min favvo bland alla böcker jag fått också. Väldigt fin på alla sätt och vis. Så jag köpte förstås ett eget ex och skickade vidare det andra :)

    1. Haha, vad kul att samma bok verkar dyka upp på flera ställen! Speciellt en så fantastiskt bra bok också.
      Fast lite tråkigt att du och jag inte hamnade i samma kedja, för jag misstänker att det hade varit väldigt lätt att komma på böcker att skicka till dig. :)

  2. Vill bara instämma i hyllningskören: Sommarboken är jättefin! Nora Roberts har jag bara läst en bok av, en skitbisarr och lite tantsnuskig men rätt underhållande thriller om en mordisk djävulssekt i en sommarkvalmig småstad. Divine Evil tror jag att den hette. Kitsch på hög nivå! Människan är ju helt sanslöst produktiv, spottar ut sig typ en bok i månaden. Kanske förklarar ett och annat…

    1. Bisarr, lite tantsnuskig och rätt underhållande låter faktiskt som en rätt bra beskrivning även på den här Nora Roberts-boken. Kudos för att hon vågar lämna de tryggaste tantsnuskmarkerna, men om hon är så produktiv så kanske idéerna tog slut efter ett femtiotal böcker…

  3. Haha! jag insåg precis att du skickat en bok till mig från ParsLibris :D Kul! (eh, jag antar i alla fall att det var du; användarnamnet där är likadant som det på din blogg)

    1. Japp, det är jag! Jag tyckte väl att dit namn verkade lite bekant.. Fast jag minns inte vilken bok det var jag skickade, hoppas att det var något du gillade. :)

  4. Har också problem med Roberts… Fick en bok av henne o började läsa på stranden men jag suckar mest åt det hela… Den får ligga i bilen som nödlösning.

    1. Roberts verkar sälja rätt bra och jag kan på ettplan förstå att så många läser henne, för det är ju rätt spännande om man bortser från fånigheten. Men nej, jag läser hellre vampyrböcker på stranden jag. :)

Kommentera

