100 kvinnor

Jag vet att de här 100-listorna är roligare att fylla i än att läsa, men efter att ha kollat igenom Lyrans lista över 100 böcker skrivna av kvinnliga författare så kunde jag inte stå emot.
Dessutom blev jag förtjust över att jag läst så många av böckerna på listan, jag som knappt brukar känna igen några av titlarna i den här typen av listor. Kvinnliga författare är min grej, tydligen.

Fetstila titel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om den
+ efter boken betyder att du äger den
x efter de du påbörjat men inte avslutat

1. Adichie, Chimamanda Ngozi – En halv gul sol
2. Alfvén, Inger – Ur kackerlackors levnad +
3. Allende, Isabel – Andarnas hus x (jag är osäker på om jag någonsin läste klart den här boken)
4. Angelou, Maya – Jag vet varför burfågeln sjunger
5. Aronsson, Stina – Hitom himlen
6. Atwood, MargaretPenelopiaden
7. Axelsson, Majgull – Aprilhäxan +
8. Austen, Jane – Stolthet och fördom +
9. Barbery, Muriel – Igelkottens elegans
10. Beecher Stowe, Harriet – Onkel Toms stuga x (bara utdrag)
11. Benedictson, Victoria – Pengar
12. Blixen, Karen – Min afrikanska farm
13. Boye, Karin – Kallocain +
14. Brantenberg, Gerd – Egalias döttrar +
15. Brontë, Anne – Agnes Grey
16. Brontë, Charlotte – Jane Eyre
17. Brontë, Emily – Svindlande höjder +
18. Buck, Pearl – Den goda jorden
19. Christie, Agatha – Tio små negerpojkar
20. Condé, Maryse – Desirada +
21. Djebar, Assia – Sultanbrudens skugga
22. Duras, Marguerite – Älskaren
23. Edelfeldt, Inger – Kamalas bok
24. Ekman, Kerstin – Hunden
25. Eliot, George (Mary Ann Evans) – Middlemarch x
26. Emecheta, Buchi – Andra klassens medborgare *
27. Fagerholm, Monika – Underbara kvinnor vid vatten +
28. Flygare-Carlén, Emilie – Rosen på Tistelön
29. Fossum, Karin – Älskade Poona
30. Frame, Janet – En ängel vid mitt bord +
31. Frank, Anne – Anne Franks dagbok +
32. Fredriksson, Marianne – Simon och ekarna
33. French, Marilyn – Kvinnorummet
34. Gaskell, Elizabeth – Cranford *
35. Gordimer, Nadine – Min sons historia
36. Gripe, Maria – Tordyveln flyger i skymningen
37. Highsmith, Patricia – En man med många talanger
38. Hodgson Burnett, Frances – En liten prinsessa
39. Holst, Hanne-Vibeke – Min mosters migrän
40. Hustvedt, Siri – Vad jag älskade +
41. Isaksson, Ulla – De två saliga +
42. Jansson, Tove – Pappan och havet
43. Jelinek, Elfride – Älskarinnorna
44. Johansson, Elsie – Glasfåglarna
45. Jones, Sadie – Den utstötte +
46. Jong, Erica – Rädd att flyga x
47. Kandre, Mare – Aliide, Aliide +
48. Kincaid, Jamaica – Annie John
49. Kleve, Stella (Malling, Mathilda) – Bertha Funke
50. von Krusenstjerna, Agnes – Den blå rullgardinen
51. Lagerlöf, Selma – Kejsarn av Portugallien +
52. Lahiri, Jhumpa – Främmande jord +
53. Lessing, DorisDen femte sanningen
54. Lidman, Sara – Lifsens rot
55. Linderborg, Åsa – Mig äger ingen +
56. Lindgren, Astrid – Mio min Mio
57. Lispector, Clarice – Stjärnans ögonblick
58. Lugn, Kristina – Stulna juveler
59. Magorian, Michelle – Godnatt Mister Tom
60. Malmsten, Bodil – Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
61. Martinson, Moa – Kvinnor och äppelträd
62. McCullough, Colleen – Törnfåglarna
63. Mernissi, Fatima – Drömmar om frihet *
64. Mitchell, Margaret – Borta med vinden
65. Montgomery, L M – Anne på Grönkulla
66. Morante, Elsa – Historien *
67. Morrison, Toni – Älskade +
68. Müller, Herta – Hjärtdjur +
69. Munro, Alice – Kärlek, vänskap, hat
70. Oates, Joyce Carol – Blonde +
71. Oksanen, Sofi – Stalins kossor +
72. Olsson, Vibeke – Molnfri bombnatt
73. Plath, Sylvia – Glaskupan +
74. Robinson, Marilynne – Gilead
75. Rowling, J K – Harry Potter-serien +
76. Roy, Arundhati – De små tingens gud
77. Sagan, Françoise – Ett moln på min himmel
78. Sandel, Cora – Alberte-serien +
79. Sapfo – Sapfo : dikter och fragment
80. Sundström, Gun-Britt – Maken
81. Szymborska, Wisława – Dikter 1945-2002
82. Shelley, Mary – Frankenstein
83. Shriver, Lionel – Vi måste prata om Kevin +
84. Sittenfeld, Curtis – Presidentens hustru +
85. Smith, Zadie – Om skönhet
86. Stenberg, Birgitta – Alla Vilda
87. Stridsberg, Sara – Drömfakulteten +
88. Tan, Amy – Joy Luck Club
89. Tartt, Donna – Den hemliga historien +
90. Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare +
91. Trotzig, Birgitta – Dykungens dotter
92. Tyler, AnneEtt amatöräktenskap
93. Ulitskaja, Ljudmila – En munter begravning *
94. Undset, SigridKristin Lavransdotter
95. Wassmo, Herbjörg – Huset med den blinda glasverandan *
96. Waters, Sarah – Främlingen i huset +
97. Wells, Rebecca – Yayaflickornas gudomliga hemligheter
98. Winterson, JeanetteDet finns annan frukt än apelsiner +
99. Woolf, Virginia – Mot fyren +
100. Wägner, Elin – Pennskaftet

12 comments

  1. Framme! Paketet i pocketkedjan alltså. Och vilket paket! Tack!
    Eftersom det var sista paketet och ingen bok ska sändas vidare i kedjan gör jag ett inlägg på min blogg under eftermiddagen om vilka två böcker de sista var, så kan du se där att jag inte köpt den det fanns risk för ;-)
    Kul lista här för övrigt, får kika mer på det en annan dag.
    Din vampyrläsning följer jag för övrigt också!
    Tack för din del i kedjan :)

    1. Vad kul att du gillade det och tur att du inte redan hade skaffat den där önskeboken!
      Jag ska nog göra samma sak när jag får mitt sista paket, ska bli rätt skönt att kunna skriva om det direkt för en gångs skull. :)

  2. Åh men nu blev jag väldigt nyfiken på varför du inte vill läsa The Talented Mr. Ripley? Patricia Highsmith är, åtminstone i min mening, helt fantastisk!

    1. Jag har bläddrat i någon bok och fått för mig att det inte alls är i min smak, men jag kan ha fel såklart. Filmen har jag sett och tyckte att den var rätt medioker, så jag har aldrig riktigt blivit sugen på att läsa boken.

      1. Hon skrev väldigt mycket och allt är säkert inte bra.

        Men ge Ripley-böckerna en chans, tycker jag! Jag har läst de första tre och gillar dem skarpt. (nevermind Matt Damon och Gwyneth :) ) Hon skriver så kristallklart (och otäckt)!

        Har hört att hennes ”Carol” ska vara bra också!

  3. är det bara jag som saknar Märta Tikkanen? hur som helst ett mycket bra initiativ!

    hade en gång en klasskompis som frågade en lärare varför det var så få kvinnliga författare i hans kurslista på SU (1 kvinna, 22 män) – han svarade att han bara valt litteratur som var viktig för kursen. ibland behövs faktiskt lite separatistisk läsning för att få perspektiv…

    1. Ja, Tikkanen och Harper Lee och Ursula LeGuin hade jag gärna haft med på listan..

      Jag håller helt med. På SH läste vi ganska många kvinnliga författare, eftersom det var littvet med genusinriktning, och det är jag väldigt glad för såhär i efterhand.

Kommentera

