Språkmagisk sista resa

Det finns ett skäl till varför jag väntat så länge med att läsa Carsten Jensens ”Sista resan”, trots att den legat i min läshög i flera månader och försökt påkalla min uppmärksamhet. Tanken var nämligen att jag först skulle sätta tänderna i Jensens mycket omtalade ”Vi, de drunknade”, eftersom båda romanerna ligger varandra nära tematiskt. Men den sistnämnda sjuhundrasidorskolossen fick aldrig riktigt plats i mitt lässchema, så till slut bestämde jag mig för att läsa ”Sista resan” ändå.
Vilket jag är glad över att jag gjorde.

Det handlar om Jens Erik Carl Rasmussen, en väletablerad dansk marinmålare som levde under 1800-talet. Som äldsta sonen i en stor familj var det egentligen meningen att Carl skulle bli skräddare liksom sin far, men han visar tidigt anlag för konsten. Efter en resa till Grönland kommer hans stora genombrott och därefter flera år av framgång.
Men i femtioårsåldern börjar Carl ansättas av tvivel. Han börjar ifrågasätta sin egen konst och de riktlinjer han lärde sig att alltid följa när han gick på konstskola. För att få rätsida på sin skaparkris beslutar han sig för att resa tillbaka till Grönland, utan att veta att det kommer bli hans sista resa.

Carsten Jensen är en extremt språkbegåvad författare, det råder det inga tvivel om. Den största behållningen av att läsa ”sista resan” är att få avnjuta hans formuleringar, hans metaforer och funderingar. Det är vackert skrivet, men känns aldrig tillrättalagt eller nostalgiskt.
Carl är en melankolisk huvudkaraktär. Han är en ständig sökare, som romanen igenom försöker hitta den trygga hamn (om ni ursäktar den lite väl passande marina metaforen) som ska få honom att äntligen finna självförtroendet i sin konst och sitt liv. Hans sökande kan ibland tyckas självcentrerat, speciellt när det går ut över hans familj, men det är ändå svårt att inte sympatisera med denna konstnär som så gärna vill finna sitt eget uttryck.

Som titeln tydligt anger, så slutar ”Sista resan” med att Carl dör. Beskrivningen av hur hans kropp spolas runt i havet och äts upp av diverse havslevande djur kan tyckas makaber, men är min absoluta favoritdel i boken. Aldrig har döden beskrivits så vackert eller verkat så fullkomligt självklar, som att Carl i döden äntligen funnit den frid han hela livet sökt efter.

Carsten Jensen – Sista resan (Månpocket, 2010)

6 comments

  1. Jamen, visst är Carsten Jensens språk helt fantastiskt, och känslan, atmosfärerna han målar upp….superbt! Jag hade precis som du gått & sneglat på Jensen ett tag innan jag, förra sommaren, slutligen bara tog och läste tegelstenen Vi, de drunkande -och oj, vad glad jag är att det blev av, den var ett riktigt litterärt mästerverk, en helt fantastisk roman i ordets bästa bemärkelse. Så det kändes självklart att även läsa Sista resan (vilket jag gjorde för ngr månader se´n)- och även om den kanske inte är lika ”storslagen”, så tyckte jag my, my om den oxå. Så vad du gör, läs Vi, de druknade oxå- du kommer bli rikt belönad..!

    1. Åh, nu blev jag ju ännu mer sugen på att läsa ”Vi, de drunknade”!
      Jag har nog varit lite optimistisk när jag planerat min sommarläsning, för högarna har inte direkt krympt sedan sommaren börjat. Men jag ska verkligen försöka hinna med den, för efter din beskrivning så känner jag att jag verkligen MÅSTE läsa den – snart!

  2. Jag har inte läst en roman på evigheter känns det som och jag har saknat det. Nu vill jag verkligen läsa denna och ”Vi, de drunknade”! Vem är Carsten Jensen förresten? Ung, gammal osv?

    1. Jag vet inte så mycket om författaren förutom att han är dansk. Men en snabbgoogling säger att han också är litteraturkritiker och född 1952 och har vunnit mängder av priser för sina romaner. :)

Kommentera

