Balkongläsning med förhinder

Jag är inte särskilt förtjust i att sola för solandets skull, men däremot tycker jag att något av det bästa med sommaren är att sitta i bikini på balkongen och läsa i timmar. Helst med något kallt att dricka inom räckhåll och dåsande katter vid fötterna. Sommarperfektion!

Tyvärr har min balkongläsning stött på förhinder. I princip hela dagen idag har det suttit ett skatpar i björken utanför och bara kraxat och kraxat oavbrutet. Jag misstänker att det har att göra med den halva skata som grannkatterna lämnade utanför porten härom dagen, för de låter riktigt förbannade. Vilket gör det helt omöjligt för mig att koncentrera mig på min läsning.
Så nu har jag börjat fundera på hur jag bäst ska få tyst på skatuslingarna, eller i alla fall få bort dem från björken. Spruta vatten på dem? Plantera ut fågelmat spetsat med sömnmedel? Rikta alla högtalare mod balkongen och försöka skrämma bort dem medelst baskaggetung gitarrbaserad musik?

Jag vill gärna påpeka att jag vanligtvis är en djurvän av stora mått. Men när djuren kommer i vägen för mig och min balkongläsning, då är det dags för hårda tag.

12 comments

    1. Jag ska ta ett snack med Simba som är ledaren och se vad vi kan komma fram till.
      Problemet är bara att skatorna numera håller sig uppe i trädet utom räckhåll för katterna. Men en av dem såg lite misstänkt tilltufsad ut tidigare idag så jag kan ju hoppas att socialdarwinismen tar ut sin rätt och att det enda ljud som kommer höras på balkongen är vindens ljuva sus och ett och annat nöjt jamande inom en snar framtid…

  1. Skator är inte djur. I alla fall inte när de kraxar och stör.

    Men du kanske kan mata dom med jordgubbar? Skatorna här hemma hos mej äter i alla fall upp mina bär i mitt trädgårdsland (men till deras försvar ska sägas att det är oklart om de tillfullo har förstått ägandeförhållandena).

    När jag ändå håller på kan jag förresten tipsa om att inte skaffa trädgård. Ditt inlägg ger mig härliga flashback från den tiden då jag var fri och obunden (ja alltså från det betungande oket av ett hus) och kunde sitta på en balkong och läsa hela dagen. Nu är det mest hänga tvätt och rensa ogräs och skydda jordgubbar från skator, och då blir det inte mycket läst.

    1. Du menar att man ska mata dem med spetsade jordgubbar? Eller förgiftade? För annars blir de ju bara glada och nöja och (misstänker jag) ännu mer kraxbenägna…

      Jag är uppväxt i villa och har fortfarande traumatiska minnen av allt gräsklippande och rabattrensande och snöskottande det innebar. En ensam pelargon på balkongen är lite mer lagom, de klarar sig ganska bra när man glömmer att vattna dem dessutom. Tvätthängandet kommer jag ju inte undan ändå tyvärr, det vore trevligt om det ingick något slags hushållsrobot i lägenheten som kunde ta hand om sånt.

    1. Jag skulle helst vilja ha en hängmatta på balkongen, vilket är den ultimata läsplatsen, men det är ju rätt meckigt att hålla på med. Bekväma balkongstolar är ett måste, skulle inte klara mig utan!

  2. Fy, vad tråkigt att du inte kan njuta din Balkongläsning.
    Just Skator tycker jag annars är ganska coola med sina husbyggen och jag har mer än en gång sett hur skatpar har flyttat befintligt boende från ett träd till ett annat. Pinne för pinne.
    Läste också för något år sedan att Skator är kloka varelser om än långsinta. De känner igen den som gjort de illa eller den som liknar en som gjort de illa.
    Någon lösning på ditt problem har jag dock inte… Tyvärr.

    1. Jag gillar vanligtvis skator, just för att de verkar vara så smarta och finurliga. Men de senaste dagarna har jag blivit SÅ trött på det ständiga kraxandet som numera håller på hela nätterna också…

      Det där med långsintheten tror jag defintivt på, med tanke på vilket krig som verkar råda mellan skatorna och grannkatterna för tillfället.

    1. Slangbella låter inte helt dumt!
      De senaste dagarna så har antalet skator reducerats till en enda, så jag antar att grannkatterna håller på att hjälpa mig med mitt lilla problem…

Kommentera

