Vad jag inte läser

Igår fick jag ett mail med ett erbjudande om att få läsa och recensera en svensk deckarförfattares kommande roman. Visst är det trevligt när man erbjuds böcker sådär helt oprovocerat, men lite märkligt tycker jag det är att bokerbjudandet kommer till mig som inte har recenserat en enda svensk deckare sedan den här bokbloggen startades.*
Visst kan jag tolka det som att min blogg är så oemotståndligt bra att boken erbjöds på vinst och förlust, men det är nog mer troligt att det handlar om dålig research. Det är ju ganska lätt att snabbt bläddra igenom mina senaste recensioner och konstatera att den här bokbloggaren hellre skriver om fantastik än om trötta kommissarier med alkoholproblem.

Så, för att undvika framtida missförstånd tänker jag här lista vad jag inte läser:
Bilderböcker och barnböcker
Deckare (om de inte råkar vara skrivna av Agatha Christie eller Maria Lang)
Chicklitt
Kokböcker
Biografier spökskrivna för kändisar utan självdistans
Självbiografier
BOATS, speciellt om det handlar om prostitution/barnmisshandel/knark
Självhjälpsböcker
Tantsnusk
Facklitteratur inom ämnen jag är helt ointresserad av (vilket är de flesta om jag ska vara ärlig)
Uppskatta det vackra i livet-pekoral
Alltför heteronormativa kärleksromaner

Frågor på det?

* Fast kanske kan Maria Küchens ”Gamarna” räknas som deckare? jag fick hem den oombedd, läste den ändå och skrev en rätt rejäl sågning efteråt.

27 comments

  1. Bra initiativ, men jag misstänker tyvärr att man inte orkar leta efter det här inlägget nästa gång det är dags att göra utskick…

    Jag kan skriva under på många av de genrer du nämner. Uppskatta det vackra i livet-pekoral tycker jag är ett lysande namn på det som jag brukar kalla Coelho-dravel.

    1. Ja, det är sant. Jag kanske borde ha med det i min presentation, men i så fall lär jag aldrig mer få några recensionsexemplar. ;)

      Coelho-dravel var snyggt, det var precis det jag syftade på.

  2. Haha, ”uppskatta det vackra i livet” ja…

    Men du borde ge Denise Mina en chans, tycker jag. Läs Garnet Hill-trilogin och Field of Blood med uppföljare. Fantastiska böcker.

    1. Jag har hört en massa gott om Denise Mina, att hon ska passa dem som likt mig är skeptiska inför deckargenren. Plockade på mig Blodsarv (Field of Blood) från bytesrummet för ett tag sen, men har aldrig kommit mig för att läsa den.

      Nu när jag googlade Mina så såg jag att hon skrivit manus till flera Hellblazer-issues! :O Klart plus i min bok!

      1. Kul! Men om du läser på engelska tycker jag definitivt att du ska läsa på originalspråk ist. Har hört att översättningen är sisådär minst sagt. Svårt det där med Glasgowdialekt på andra språk …

        Japp! Hon är sjukt duktig! Och cool. Jag blev som en stammande skolflicka när jag träffade henne på bokmässan och bad om signering.

        1. Jag läser alltid helst på engelska. Det var mest för att den var gratis som det blev en pocket på svenska istället… Graits bok liksom, går ju inte at motstå.
          Jag får väl kolla om översättningen är uthärdlig, annars får jag försöka skaffa den på engelska istället.

    1. Jo, lite så. Men det känns som ett konstigt sätt att försöka marknadsföra boken, genom att vända sig till en bokbloggare som inte ens läser den sortens böcker.

  3. *fniss* biografier spökskrivna för kändisar utan självdistans *fniss*

    Snygg lista i övrigt också (även om jag inte riktigt utesluter samma kategorier som du).

    Fast om jag hade varit du hade jag i alla fall lekt med tanken att acceptera deckaren, läsa den och sedan såga den (och eventuellt ta risken att jag tyckte den var bra). Så elak är jag :-D

    1. Jag kanske borde ha skrivit en lista över vad jag faktiskt läser också, fast det hade ju inte alls varit lika roligt att göra förstås. ;)

      Jo, jag lekte lite med den tanken. Men så insåg jag att jag inte hade lust att lägga tid på att läsa en deckare jag är helt ointresserad av, oavsett hur rolig sågningen hade kunnat bli. Bättre att lägga den tiden på en bok jag faktiskt vill läsa istället (och där lider jag inte direkt brist, om man säger så).

  4. Word to you!

    Fast… buhu… jag vet ju inte vad BOATS är… knappast båtböcker som behandlar barnmisshandel och knark i alla fall. Eller?

    1. BOATS = Based On A True Story.
      Det används för att visa att det är en ÄKTA historia om en knarkande misshandlad barnprostituerad och inte en hittepåhistoria om en knarkande misshandlad barnprostituerad. ;)

      1. Jamen såklart! Det säger ju sig själv. När jag var liten hade jag en mycket störd faiblesse för BOATS om människor som insjuknar och dör i cancer. Jag har släppt den nu. Däremot gillar jag att läsa om folk som har fallit offer för sekter.

    1. Jag gillar inte BOATS som frossar för mycket i elände, men framför allt så gillar jag inte böcker som säljs enligt parollen ”baserad på en sann historia”. För mig spelar det ingen som helst roll vad boken har för bakgrund bara den är bra, så det där äkthetskravet som brukar åtfölja BOATS-böcker står mig lite upp i halsen.

  5. Intressant. Jag undrar hur stor andel av de bokbloggare som får recensionsexemplar som själva bett om dem, och hur många som bara blivit erbjudna dem.

    1. Ja, det undrar jag också. Själv har jag fått kanske fyra böcker som jag inte har frågat efter, varav tre var helt ointressanta för mig tyvärr. Så jag föredrar att be om de böcker jag verkligen vill läsa istället.

Kommentera

