Ask around. Look it up. Slayer, comma, The.

Det är ju helt omöjligt att köra tema Vampyrsommar utan att skriva om hjärtat i mitt vampyrintresse; tv-serien Buffy the Vampire Slayer.
Det är ett inlägg som borde vara lätt att skriva, men som därför blir oändligt svårt. För när det gäller Buffy kan jag inte hålla mig det minsta neutral, eller komma med någon som helst nyanserad kritik. Jag älskar förbehållslöst minsta lilla birollsinnehavare, internt skämt och karatespark.

För den som bara har sett något enstaka avsnitt (speciellt i de tidiga säsongerna) så kan serien verka vara en ganska bisarr kombination av high school-drama och skräck. Nog för att det i den första säsongen figurerar en hel del suspekta monster, men Buffy och hennes vänner är långt ifrån de vanliga high school-stereotyper de ser ut att vara. De har ett sätt att umgås och en oemotståndlig jargong som inte bara gör dem trovärdiga utan också får en att önska att man vore del av deras kompisgäng.
Joss Whedon, Buffys skapare (och i min värld något av en gud), låter karaktärerna utvecklas genom seriens sju säsonger, ibland i oväntade riktningar men aldrig på ett sätt som känns konstlat. Han lyckas med att kombinera den övernaturliga vampyrvärlden med vardagliga problem (som franskaprov, kärleksbekymmer, ekonomiska problem och det faktum att ens mamma inte vet om att man är en slayer) med total fingertoppskänsla.

Har jag nämnt hur rolig serien är?
Eftersom jag är en total Buffy-nörd så kan jag citera hela dialoger ur de flesta avsnitt, vilket jag inte ska plåga er med här. Men tro mig, många av dialogerna är så halsbrytande kvicka att jag inte fattade hur roliga de var förrän jag såg avsnitten för andra eller tredje gången.

Men allt är inte skämt och ordvitsar i buffyverse, det finns tvärtom fler mycket mörka och seriösa inslag. Jag vill inte spoila för er lyckliga som ännu inte har sett serien, men minst tre olika avsnitt har fått mig att gråta som ett litet barn och då är jag inte den som vanligtvis spiller tårar över film eller tv-serier.

Gillar du vampyrer i allmänhet och vampyrrelaterade tv-serier i synnerhet så rekommenderar jag verkligen att du söker upp Buffy om du ännu inte har gjort det. För True Blood i all ära, men i jämförelse med Buffy the Vampire Slayer så bleknar Miss Stackhouse & company betydligt.

19 comments

    1. Jag titar på favoritavsnitten på regelbunden basis, men känner att det kanske börjar bli dags att se om hela alltet från första början igen… Så bra!

  1. Hear hear! Fan, vad sugen jag blev på att se om nu…

    Började med säsong ett för ett tag sedan men kom av mig av jobbskäl. Dock kom jag fram till en sak. Det finns EN sak som inte är okej med Buffy-serien och det är KLÄDERNA. Särkskilt i säsong ett. Huvaligen…

    1. Jag började se om Arkiv X nyligen och oh my god, KLÄDERNA! Vad har Scully på sig egentligen, i säsong 1 i synnerhet? Axelvaddar och morotsbyxor – och de där mobiltelefonerna. Tegelstenar, säger jag bara.

      Förutom det har Arkiv X åldrats väldigt bra.

      1. Men vaddå, lårkorta kjolar, leopardmöntser och härspännen som inte tjänar någon som helst funktion är väl jättesnyggt? :O
        Eller nej. Kläderna är inte att leka med i första säsongerna av Buffy, och inte heller i de senare när någon galen stylist envisas med att hela tiden sätta på SMG skinnbyxor i motbjudande färger…

        Och Martina, håller helt med om X-Files! Scullys kläder var förfärliga, väldigt osmickrande. Fast jag tycker att skådespelerskan var tusen gånger vackrare då än idag när hon är extremt merbantad.

        Och det där med mobiltelefonerna är ganska roligt, jag minns att det var den första tv-serie jag såg där mobilerna hade en aktiv roll i handlingen.

  2. Åh, The Body! (Apropå det där med att gråta som ett litet barn.) Anyas förtvivlan för att hon inte förstår vad som händer: ”But I don’t understand! I don’t understand how this all happens. How we go through this. I mean, I knew her, and then she’s, there’s just a body, and I don’t understand why she just can’t get back in it and not be dead anymore! It’s stupid! It’s mortal and stupid! And, and Xander’s crying and not talking, and, and I was having fruit punch, and I thought, well Joyce will never have any more fruit punch, ever, and she’ll never have eggs, or yawn or brush her hair, not ever, and no one will explain to me why.”

    1. The Body är ju verkligen ett av de sorgligaste avsnitten jag någonsin har sett av en tv-serie. Jag får lite ont i hjärtat bara av att läsa Anya-citatet (det är så himla bra, så himla sorgligt).

  3. Åh, hur fortsätter det där citatet? Buffys definitation av vad en Slayer är.. ”She who hangs out a lot in grave yards”? Nej, det låter fel.

    Jag älskar Buffy. Jag såg serien när den gick på eftermiddagarna på femman, ett avsnitt varje dag, efter skolan och det gav mig mardrömmar (men jag var ändå tvungen att se det). Minns att jag var livrädd för monstret i Go Fish, vilket är skrattretande idag.
    Började se om serien från början för två år sedan och har varit frälst sedan dess.

    De har ju allt. Komedi, drama, spänning och tragedi.
    Samt världens bästa karaktärer. Jag tror inte att det finns någon karaktär som jag inte tycker om (okej, förutom Riley, the Anointed One samt hela the Initiative, Adam inkluderad).

    Fler borde upptäcka Buffy…

    1. Hon säger ju precis innan citatet i titeln ”She who hangs out a lot in cemetaries”, så det var ju nästan rätt. ;)
      Hela citatet är:
      ”I’m the slayer. Slay-er. Chosen One. She who hangs out a lot in cemeteries. You’re kidding me! Ask around. Look it up. Slayer, comma, The. ”

      Jag undrar om det finns något Buffy-fan som gillar Riley?! Jag menar okej att Buffy behöver en reboundkille, men Riley är ju så himla… trääig.. och tråkig.. och lite töntig. Klart en av de sämsta karaktärerna, speciellt om man räknar med att han är med i the Initiative (den klart sämsta Big Bad i alla säsongerna).

Kommentera

