Läsrapport maj

Curtis Sittenfeld – Presidentens hustru
P.C Cast & Kristin Cast – Sveket
Coco Moodysson – Jag är ditt fan in i döden
John Ajvide Lindqvist – Lilla stjärna
Linda Ohlsson – Sonat till Miriam
Sofia Olsson – Hetero i Hägersten
Sarah Waters – Främlingen i huset
Neil Gaiman & Dave McKean – Violent Cases
Karl Johnson – Mara från Ulthar
Carlos Ruíz Zafón – Vindens skugga
Danny Wattin – Ursäkta, men din själ dog nyss
Anneli Furmark – Fiskarna i havet
Joyce Carol Oates – Det var vi som var Mulvaneys
Neil Gaiman m.fl – The Wake
Guillermo del Toro & Chuck Hogan – The Strain

Antal omläsningar: 1 (The Wake)
Antal böcker på engelska: 3
Antal graphic novels/seriealbum: 5
Antal novellsamlingar: 0
Antal ungdomsromaner: 1

Månadens bästa: Joyce Carol Oates ”Det var vi som var Mulvaneys” var helt fantastiskt bra, så den hör garanterat till favoriterna. Men det här var en mycket bra läsmånad, så säkert hälften av böckerna platsar på bäst-listan.
Månadens sämsta: Jag gillade verkligen inte ”Ursäkta, men din själ dog nyss” och inte heller pocketkedjeboken ”Sonat till Miriam” var något för mig (mer om den senare).
Månadens överraskning: ”Vindens skugga” var inte riktigt som jag förväntat mig. Också det en pocketkedjebok, så jag kommer gå närmare in på saken senare.
Månadens besvikelse: ”Lilla stjärna” – men det är ju alltid svårt för en bok att leva upp till skyhöga förväntningar.

17 comments

  1. jag tyckte mycket om vindens skugga men blev lite besviken på Ängelns lek som är skriven av samma författare. Lilla stjärna gillade jag, dock tycker jag att Människohamn är bättre.

    1. Jag har förstått det som att Ängelns lek är något slags fristående uppföljare till Vindens skugga? Det är ju alltid knepigt med böcker som ska följa på en stor succé, de blir sällan lika bra som sina föregångare.

      Jag tycker också att Människohamn var bättre än Lilla stjärna. Läskigare, men också mer intressanta karaktärer.

  2. Kul att du gillade Oates Det var vi som var Mulvaneys som ju är en sällan nämnd bok av henne. Men det var den boken som gjorde att jag upptäckte Oates…….den borde komma i pocket tycker jag!
    Sonat till Miriam tillhör inte mina favoriter trots att jag älskade bok 1 av författaren.
    Melankoliska rum finns på min läsalista!

    det var mina kommentarer för idag! :-)

    1. Ja, det är lite konstigt att Det var vi som var Mulvaneys inte har fått mer uppmärksamhet. Den är ju definitivt i samma klass som Blonde, och den verkar ju alla älska.
      Vilken tur att läsa den boken som första JCO-bok förresten! Jag läste någon av hennes lite tråkigare alster som första bok och fattade inte alls varför alla tjatatde om nobelpris. ;)

      Melankoliska rum är väldigt bra, fast jag har tyvärr inte hunnit så långt ännu. Jag hoppas att jag kommer orka ta itu med den när sista tentan är avklarad, just nu känns den lite för tung för att fungera för min studietrötta hjärna.

  3. Men snälla. Jag orkar inte läsa dina läsrapporter. Jag får ju sån sjuk prestationsångest! Du HAR verkligen stulit mitt läsande ;)

  4. Skratt, den här gången passade verkligen avataren! Det är länge sen jag läst ”Mulvaneys”, men jag minns att jag tyckte om allt utom sista sidan.

  5. Hur kan du läsa så mycket??? Jag vill också men lyckas bara med sisådär en eller två i månaden. En VISS skillnad… Är du också en sån som bara tittar på sidorna och registrerar vad som står, som Johanna Ö i bokhora? Jag är så avis.

    1. Jag läser snabbt som vinden, plus att jag har ganska stora sömnproblem som gör att jag får en massa extra lästid när jag egentligen helst hade sovit. ;)

      Jag vet inte om jag exakt fattar vad som menas med att ”bara tittar på sidorna och registrerar vad det står”, men jag har fattat det som att hon läser väldigt snabbt precis som jag.

  6. men är det bara jag som inte gillade Mulvaneys? Till en början jo, men sedan usch jag blev så illamående av dessa människor, illa illa berörd av modern o fadern o deras beteende som aldrig ifrågasattes, det är väl meningen att man ska beskåda deras skabbiga beteende o reagera o drabbas av något slags neeeej men … usch o marianne stackars usch…det fanns ju ingen o tycka om i hela boken, vilket det iofs ofta e som med JCO men ja…nä…jordig smak i munnen!

    1. Jag gillade den ju skarpt, trots all ångest och alla hemska beteenden. Eller lite på grund av det. Visst läste jag med ångestklump i magen, men tyckte ändå att det var så bra skrivet!

      Nästa JCO blir Dödgrävarens dotter, visst hade du pushat för den?

  7. JA! Dödgrävarns e bäst! Det var den som fick mig o gå från att av princip ogilla henne till…gilla MKT vissa saker iaf! där e det också massa massa jordklumpar i halsen men på ett annat vis. Enjoy baby!

  8. jo ja gillade Blonde, ja läste den förra sommarn, alla hade ju talat mkt mkt väl om den i alla år, kanske hade jag lite för uppspelta förväntningar, o tyckte nog att den i vissa delar var ganska ointressant o långdragen, medan andra delar vekligen finns med mig forever, så en av mellanfavoriterna kanske. men HAR du läst älskad.saknad.? den är Värst! oj oj oj den var så…Tråkig så man blev ledsen bara av att plocka opp den ur väskan…

    1. Jag förstår vad du menar, inget kan förstöra en bok så mycket som sjukt högra förväntningar.. :/

      Jag har inte läst Älskad, saknad – ska nog inte göra det heller efter det du skrivit. Men den första JCO jag läste var en ganska tråkig bok om en medelålders frånskild kvinna och efter att jag hade läst den så kom jag ihåg att jag tänkte ”Huuur kan folk gilla den här författaren så mycket?!”

  9. haha ja hajar! jag själv tänkte under tusen år att JCO hon e inget o ha alls, bara sånt mammorna läser…för min första bok va ”den tatuerade flickan” o den va inte värst bra alltså men som tur va så tvingades ja o läsa dödgrävarns o då blev allt kul!

Kommentera

