Underhållande om medelklassängslighet

Sofia Olssons seriealbum ”Hetero i Hägersten” fick något hittills ointräffat att ske i mitt hem; min fästman lade vantarna på albumet och läste ut det innan mig. Jag vet inte riktigt vad som fick honom att nappa på just det här albumet och inte alla andra högar av seriealbum och graphic novels jag släpar hem, men uppenbart är att omslagets stirrande androgyna par i intellektuell medelklassmiljö utövade något slags dragningskraft.

”Hetero i hägersten” handlar om ett par som efter den del turer bestämmer sig för att flytta tillbaka till Stockholm och bli sambo i förorten. Vilket inte alltid är det lättaste, när småbråk om tesilar och flyttpackning ställer sig i vägen för heterolyckan.
Albumet består av en mängd korta strippar och några längre historier, alla tecknade i samma slängiga stil. Jag gillar kontrasten mellan den ytterst detaljerade och realistiska bakgrunden och de nästan streckgubbeliknande enkla karaktärerna. Speciellt i de stora helsidor, där heterosexualiteten bokstavligen rinner ner från väggarna i lägenheten.

Jag tror att de flesta som någonsin har levt i ett samboförhållande (hetero eller ej) kan känna igen sig en del i Olssons finurliga strippar. Själv så fnissade jag och fästmannnen mest åt tesilsbråken, det fluffiga medelklasstäcket och Facebookgruppen ”Jag diskar nu”.

Olssons bok är kanske inte gapskrattframkallande, men den är en klart underhållande drift med könsroller, medelklassängslighet och vardagsliv.
Extra rolig blev dessutom läsningen för mig och fästmannen när vi insåg att det tecknade parets Hägerstenslägenhet visar sig ligga i samma hus som en vän bor i (ja, man kan identifiera huset om man hänger ofta vid Telefonplan) och att köken är i det närmaste identiska. Tydligen är världen mycket liten, även om den ibland råkar vara tecknad och ibland på riktigt.

Sofia Olsson – Hetero i Hägersten (Galago, 2010)

One comment

Kommentera

