Kära John Ajvide Lindqvist

Det har stått mycket om dig i tidningarna de senaste veckorna. Oftast står det samma saker som alltid; om ditt mellannamn, din fru, dina trollkarstalanger, din fars död och dina framgångar med ”Låt den rätte komma in”. Och så har det ju såklart stått om din nya bok också, ”Lilla stjärna”.

Vet du, att när jag första gången såg omslagen till den nya boken så tänkte jag att den måste skilja sig ganska mycket från de andra du har skrivit. För att omslaget såg så annorlunda ut jämfört med de tidigare. Inte lika tydligt skräckinspirerat som de, lite mer svårtytt och gränsöverskridande.
Nu i efterhand så tycker jag att det stämmer rätt bra även när det gäller bokens innehåll. ”Lilla stjärna” känns inte som en skräckbok, i alla fall inte för mig. Jag blev inte det minsta rädd när jag läste boken. Visst var borrscenerna suggestiva och ofta ganska obehagliga, men läskiga tyckte jag inte att de var. Fast jag är ganska härdad när det gäller skräck, zombiefantast som jag är, så jag är säker på att du har fått mer lättskrämda själar att ligga sömnlösa om nätterna.

Blir du ledsen om jag avslöjar att jag inte tycker att ”Lilla stjärna” är lika bra som ”Låt den rätte komma in” och ”Människohamn”?
Jag tror att det beror på att jag inte riktigt känner mig hemma i boken. Det är ju klart att jag känner till Idol och Allsång på Skansen och att jag har hört Abba och en del av de där svensktoppslåtarna du skriver om. Men jag har aldrig intresserat mig för det, det har aldrig varit en del av min värld. På något märkligt sätt så gör det också att jag engagerar mig mindre i det du skriver, att boken känns samtidigt mer allmängiltig och mindre angelägen för just mig.
Jag älskade ju de Smiths-citerande spökena i ”Människohamn” mycket för att jag kunde dechiffrera alla deras repliker och för att Smiths bisarrt nog är en ganska obskyr grupp för många svenskar. Abba-texter känner ju alla till däremot, så det blir helt enkelt inte lika effektivt när de används.

Det är klart att jag ändå tycker att din nya bok är bra. Ditt språk är ju alltid på pricken, du har en känsla för att skriva dialog som många författare saknar. Det är svårt att skriva om unga tonårstjejer utan att texten blir tramsig, men jag tycker att du gör det galant.

Ska jag avslöja en hemlighet?
Jag tycker att det allra bästa – och absolut mest skrämmande – du har skrivit är den här följetongen som gick i DN för några år sen, ”Tindalos”. Där en kvinna blir förföljd av ett lovecraftskt väsen från en annan dimension, där hon råkade hamna en gång som mycket ung. Den långnovellen är så klaustrofobisk och tät att den får dina andra böcker att sverka som barnsagor i jämförelse.
Varje gång jag åker till eller från mina föräldrars landställe så brukar jag titta efter den där vita texten som någon har målat ditt vid klippväggen intill Vreta handel. ”Tindalos” står det. Jag undrar alltid vem som har målat den där och om du brukar spana efter den när du åker Kapellskärsvägen mot Norrtälje för att handla.
Gör du det? Blir du glad när du ser den? Eller känner du, precis som jag, också en liten liten kall kåre som kryper längs ryggen att se det där namnet utskrivet, som en fyrbåk?

Det här brevet blir snart alltför långt, så jag ska sluta.
Jag ville mest skriva tack. För dina böcker. För dina tankar, idéer och bisarra föreställningar.
Jag ser fram emot nästa bok.

Med vänlig hälsning,
Bokstävlarna

PS. Jag hoppas att du kommer att skriva flera novellsamlingar. Det är ett format som passar ditt skrivande väldigt bra. DS

John Ajvide Lindqvist – Lilla Stjärna (Ordfront, 2010)

9 comments

  1. Kul grepp med personligt brev!

    Ska absolut läsa boken i sommar. J.A. Lindqvist tillhör favoriterna.

  2. Riktigt kul sätt att recencera på – i direkt tilltal till författaren!
    Tyckte själv att boken var riktigt bra även om mina ”recensioner” blir väldigt korta jämt ;)

    1. Tack! Jag försökte göra en lite annorlunda recension, tänkte att det skulle komma så många i dagarna som skulle beskriva handlingen och så.

      Fast det är ju bra med kortrecensioner också. Ibland orkar jag inte läsa superlånga inlägg, då kan det vara skönt med korta recensioner. :)

  3. Jag gillar!

    Egentligen håller jag mig borta ifrån recensioner eftersom jag inte läst ut boken än, men din rubrik liksom talade till mig. Trots att mitt namn inte alls är John Ajvide Lindqvist. Bra skrivet i alla fall!

  4. Jag har ännu inte skrivit om Lilla stjärna på min blogg, trots att jag fick den som recex och att första recdag redan varit. Men det beror också på att jag är lite splittrad inför boken. Den var precis så bra som jag förväntade mig att en bok av John Ajvide Lindqvist ska vara. Samtidigt saknade jag verkligen det där övernaturliga som faktiskt har funnits med i hans tidigare böcker. Och det var en besvikelse. Och nej, jag blev inte heller rädd för tonårstjejer med borrmaskiner. Boken var ju inte alls läskig…

    1. Jag håller med dig i helt i det du skriver. Den är väldigt bra skriven, men jag saknar också läskigheten och det övernaturliga från hans tidigare böcker.

  5. Nu har jag oxå läst ut Lilla stjärna. Och det är lite med sorg i hjärtat jag tvingas hålla med om ditt slutomdöme; jag blev inte lika hänförd som inför hans tidigare. Det började my bra, läsglädjen stod i topp(naturligtvis skriver Ajvide lika galant som alltid, det är absolut inte där skon klämmer) och jag kände mig helt nöjd att vara tillbaka i Ajvideland. Men…3/4 delar in i boken började intresset svalna, och jag tror det beror på ungefär samma saker som du nämner: jag har noll intresse för dansbandsvärlden och Allsång på skansen och slemmiga musikmanagers, och tyvärr tyckte jag också upplösningen var motbjudande. Ajvide har ju sagt ngt i stil med ”att hans böcker t syvende och sist ändå handlar om kärlek”- men här låter han ju verkligen ”ondskan” (som jag uppfattar det; jag kände ingen sympati för huv.personen Theres, men mer för Teresa i början av boken) ta över. Nä, jag är skeptisk till hur historien får sitt slut. Men, men…med det sagt, jag är fortf Ajvide-fan- absolut. Bättre lycka nästa gång.

Kommentera

