Min nya kärlek

Jag har en ny kärlek. Den är ljuv, hemlighetsfull och melankolisk, med en personlighet som inte liknar någon annat. Min kärlek är språkbegåvad som få och är dessutom, som en extra bonus, otroligt snygg.
Nej, jag har inte gått och brutit min förlovning, jag har bara blivit totalt blixtkär i Ali Shaws ”Flickan med glasfötter”.

Som alltid när jag ska prata om Den Stora Kärleken så får jag total tunghäfta.
Jag vill ju utropa mina känslor för hela världen, få er alla att förstå varför denna glasfotade unga kvinna har stulit just mitt hjärta. Men att sjunga kärlekens lov är inte alltid det lättaste att göra – ens för den mest begåvade poet – så jag får nöja mig med att försöka förklara varför alla borde läsa den här boken.

Ida MacLairds fötter håller på att förvandlas till glas. Det började med att tårna sakta förglasades, men när det spred sig över fötterna så bestämde sig Ida för att bege sig till de mystiska öarna St. Hauda’s Land för att leta efter ett botemedel.
St Hauda’s Land liknar på ett plan vilka brittiska öar som helst – med fish n’ chips-butiker och taxibilar. Men öarna ruvar också på en mängd bisarra hemligheter; giftiga maneter som avger mystiska ljussken när de dör, malvingade miniatyrtjurar och ett märkligt djur vars blick gör alla andra djur vita.
Idas sökande på ön för henne samman med Midas Crook, en ung enstörig man som bott på ön hela sitt liv. Tillsammans försöker de hitta en botemedel, eller åtminstone en förklaring, till Idas märkliga belägenhet.

”Flickan med glasfötter” är en kärlekshistoria.
Men inte bara en historia om den kärlek som försiktigt växer fram mellan Ida och Midas, utan också en historia om hur kärleken har påverkat alla bokens karaktärer – på gott och ont.
Ali Shaws värld befolkas av en mängd olika karaktärer som alla är ganska ensamma och som alla längtar efter en väg ut ur ensamheten. Men frågan är om kärleken verkligen är svaret på allt, eller om vissa kärlekshistorier aldrig kommer kunna sluta lyckligt?

Jag fullkomligt älskar de fantastiska inslagen i ”Flickan med glasfötter”. De är ganska få, och de kontrasterar alltid till den handfasta verklighet som trots allt finns på St Hauda’s Land. Jag vill inte berätta för mycket om dessa inslag, för jag misstänker att de gör sig bäst när de dyker upp som små överraskningar här och var i texten.

Jag är mycket glad att jag fick träffa ”Flickan med glasfötter”, min nya stora kärlek.
Tack till Fiktiviteter-Helena och Subjektiva Olivia som presenterade oss för varandra.

Ali Shaw – Flickan med glasfötter (Bra Böcker, 2010)

10 comments

  1. Vad glad jag blir att du också blev kär! Det är en underbar bekantskap som bara växer och växer i ens hjärta… Det enda tråkiga är att den är utläst och att jag inte kan börja omläsningen genast…

    1. Jag håller med, det är en sån där bok som verkligen stannar kvar!
      Jag hoppas ju på att Ali Shaw kommer skriva massor av böcker som är minst lika bra, det är ju helt otroligt att det här var hans debut!

Kommentera

