Stämningsfull polarskräck

22 Okt

Jack är missnöjd med sitt liv i London. Han är fattig, isolerad och uttråkad, fast i ett jobb utan framtidsutsikter. När han får chansen att följa med på en polarexpedition tvekar han inte länge innan han bestämmer sig. Men resan till Spetsbergen kantas av olyckor. Deltagarna skadas och blir sjuka och till råga på allt verkar det som att de inte är ensamma i den arktiska natten.

Michelle Pavers ”Evig natt” är en tät och krypande polarskräckroman. Paver är mest känd för sina ungdomsböcker, men visar med den här boken att hon även behärskar skräckgenren mycket väl. Hon är skicklig på att bygga upp stämningar och dagboksformatet gör Jack till en lagom opålitlig berättare. Är det verkligen någonting som går omkring i mörkret eller är det bara Jacks fantasi som gått i spinn?

Jag gillar hur relationen mellan Jack och hundarna byggs upp. Till en början avskyr han dem och håller sig ständigt på sin kant. Men ju tätare mörkret lägger sig desto mer tyr sig jack till hundarna, som blir ett slags livlina för honom när ensamheten börjar bli outhärdlig.
Även de andra relationerna är väl skildrade. Banden som formas mellan medlemmarna i expeditionen är starka, men inte alltid helt okomplicerade.

”Evig natt” är ett läsmåste för alla som skräms och lockas av det arktiska mörkret och som uppskattar välskriven polarskräck. Den är inte lika bra som Dan Simmons mästerliga ”The Terror” – men handen på hjärtat, hur många skräckromaner är ens i närheten av den? ”Evig natt” kommer i alla fall bra nära.

Michelle Paver – Evig natt (Månpocket, 2012)

14 svar to “Stämningsfull polarskräck”

  1. Martina 22 oktober 2012 at 14:22 #

    Äsch då, och jag som redan läst den boken! Jag hoppades på att det kommit mer stämningsfull polarskräck. =)

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 at 14:29 #

      Man kan aldrig få för mycket polarskräck! :)

      • Helena 23 oktober 2012 at 11:06 #

        Haha, jag hoppades också att det skulle vara en ny roman. :) MEN! Jag har The Terror stående hemma i bokhyllan – oläst. En sådan bok jag varit pepp på så otroligt länge att det känns som om omständigheterna för läsandet måste vara perfekta. Sen har jag dragit mig lite för att ta mig an tegelstenar (som jag ju älskar) sedan mina döttrar slutade sova middag. Där försvann den sammanhängande lästiden, liksom. :) (Är tyvärr parodiskt kvällstrött också. Får börja överväga illegala substanser, hehe.) Så det har blivit en hel del kortare romaner på sistone, men åh, jag längtar efter episk polarskräck! Snart, Dan Simmons, snart!

        • bokstävlarna 23 oktober 2012 at 12:09 #

          Du har … inte … läst … The Terror?! :O *är i chock*
          Jag önskar dig oceaner av sammanhängande lästid i mängder så att du snarast kan åtgärda den saken! Om inte annat är The Terror en synnerligen passande (eller opassande, beroende på hur man ser på saken) bok att läsa lagom till jul.

          • Helena 23 oktober 2012 at 12:31 #

            Haha, jag är lite chockad själv, faktiskt. ;)

  2. Monika 22 oktober 2012 at 17:07 #

    Härligt att läsa. Den här boken flyttade hem till mig för några veckor sedan och planen är väl att jag ska läsa den under vintern. När det är mörkt :)

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 at 17:11 #

      Låter som en bra plan! Själv läste jag boken under en helg vid sommarstugan, där det var lagom kolmörkt redan för någon månad sen.

  3. Marie/Skuggornas bibliotek 22 oktober 2012 at 18:31 #

    Jag hade på något sätt fått för mig att jag ville åka till Spetsbergen, men så läste jag den här boken förra vintern… och den är bra, men så pass läskig att någon turistreklam är det inte. Intressant att författaren i efterordet försäkrar att hon själv minsann alltid haft det trevligt där! :)

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 at 19:50 #

      Nä, ingen vidare bra turistreklam är det ju inte. Men det var fint med efterordet, det kändes lite som att Paver fick dåligt samvete för att hon utmålade ön som så läskig … :)

  4. Hanna 22 oktober 2012 at 19:03 #

    Åh, vad jag önskar att jag aldrig läst den boken! Så att jag kunde få läsa den för första gången igen. Älskade både den och the Terror. Jag har hittat alldeles för lite bra polarskäck. Har du några tips?

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 at 20:32 #

      Jag har tyvärr inga fler tips, för jag antar att du redan har läst the mother of all polarskräck: Lovecrafts ”At the Mountains of Madness”? Tar själv gärna emot fler tips på bra polarskräck dock, det är en genre som det inte går att få nog av!

  5. ielinashylla 23 oktober 2012 at 09:11 #

    Låter som ett boktips helt klart! (:

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport september « Bokstävlarna – en bokblogg - 22 oktober 2012

    [...] Alden Bell – I dödskuggans land Ursula K. Le Guin – A Wizard of Earthsea Elizabeth Hand – Glimmering Ola Wikander – Serafers drömmar Garth Ennis & Steve Dillon – Preacher vol 8: All Hell’s A’coming Eva Hornung – Hundpojken Sara Granér – All I want for Christmas is planekonomi Cornelia Funke – Bläckhjärta Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim & the Infinite Sadness Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim Gets It together Jamie Delano m.fl – Hellblazer: Original Sins (new edition) Peter Watts – Blindsight S.J Bolton – Nu ser du mig Karin Tidbeck – Amatka Michelle Paver – Evig natt [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 72 andra följare