Tolvfaldigt

18 Okt

Det har varit en lång väntan på Justin Cronins ”The Twelve”. Jag läste den första delen, ”The Passage”, för över två år sen som en del av min Vampyrsommar. Då föll jag direkt för den storslagna postapokalyptiska värld som Cronin målar upp, full av blodtörstiga vampyrer som jagar de få överlevande människorna utan urskiljning. ”The Twelve” är andra delen i en planerad trilogi och förhoppningsvis slipper vi vänta flera år på den tredje och avslutande delen. Vad titeln syftar på är ganska tydligt för alla som läst den första boken, så jag tänkte inte gå in på den saken alls.

Precis som i ”The Passage” utspelar sig berättelsen under flera olika tidsplan och vi får följa ett antal överlevare, både under den tidsperiod då vampyrerna tar över landet (kallad ”Year Zero”) och långt senare, då civilisationen gått under för länge sen. Till en början kan handlingen tyckas lite rörig, när Cronin hoppar mellan tidsplan och karaktärer till synes utan mål. Men det står snart klart att det inte finns något slumpmässigt över Cronins romanbygge, tvärtom väver han samman sina karaktärers öden med största skicklighet.

Boken inleds med en kort resumé av vad som hände i förra boken, i form av en religiös vers som beskriver händelserna då. Ett smidigt och fyndigt sätt för att fräscha upp minnet hos de läsare som liksom jag själv har hunnit glömma en del av detaljerna i den första boken. Det finns även en personförteckning i slutet av boken, men den innehåller några mindre spoilers (vilket förmodligen är skälet till varför den inte är placerad först), så jag skulle bara vända mig till den i nödfall.

Under den första halvan av boken går inte boken framåt så snabbt. Vi får istället återstifta bekantskapen med karaktärerna från förra boken. Och vi får återuppleva ”Year Zero” ur andra perspektiv, som ger än mer djup åt skildringen av undergången.
Under den andra halvan början berättelsen ta fart ordentligt. Jag vill egentligen inte avslöja så mycket om vad som händer mer än att Cronin effektivt ställer saker på sin spets. Beskrivningen av vampyrerna, the Virals, utvecklas och det står klarare än någonsin att mänsklighet och vampyrism inte alls är motsatser.

”The Twelve” är en mer invecklad historia än ”The Passage” som till stor del bestod av en ganska klassisk postapokalyptisk resa genom en förött land. Men den är också mer nyanserad. De karaktärer vi lärt känna i första boken har utvecklats och formats efter omständigheterna. Inte minst Amy, the Girl from Nowhere.
Den andra boken är ett par hundra sidor kortare än den första. Något som jag tror hänger ihop med att Cronins skrivande känns lite tightare, lite mer fokuserat. De transportsträckor som den första boken innehöll (och som Cronin fick en del kritik för) är försvunna.

Enligt rykten ska den sista delen i trilogin heta ”The City of Mirrors” och komma ut tidigaste 2014. Jag tror att väntan kommer bli lång.

Justin Cronins – The Twelve (Orion books, 2012)

21 svar till “Tolvfaldigt”

  1. Lingonhjarta 18 oktober 2012 den 16:29 #

    Ja det får nog bli så att e-boken köps in först innan storpocketen. Vill.läsa.nu!!! :D

  2. Eli 18 oktober 2012 den 17:12 #

    Åhh, den är på väg hem till mig as we speak. Jag väntar nog med att läsa din recension tills jag läst den själv. :)

    • bokstävlarna 18 oktober 2012 den 23:30 #

      Åh, hurra för det! Och jag förstår precis, jag brukar göra samma sak själv med andras recensioner av böcker jag inte har hunnit men vet att jag kommer att läsa.

      • Eli 23 november 2012 den 18:20 #

        Nu har jag läst den och läst din recension och jag håller verkligen med! 2014 känns väldigt långt borta just nu, känns som att man nästan får läsa om första och andra boken innan den tredje..

        • bokstävlarna 24 november 2012 den 18:06 #

          Ja, det lär man nog få göra. Även om jag hoppas på bibelversresumé i början av nästa bok också bara för att den delen var så bra.

  3. Anna(med näsan i en bok) 18 oktober 2012 den 22:30 #

    Börjar bli dags för mig att läsa Cronin nu:)

  4. Pixie 18 oktober 2012 den 22:56 #

    Men jag som måste avstå denna frestelse som byggts upp under två långa år! Skrev precis ett inlägg om mitt delikata dilemma – http://abibliofobi.blogspot.se/2012/10/lashelg-med-en-twist.html – och nu gör du det ännu svårare för mig! Men hur har du lyckats läsa ut den redan? Jag har inte ens hunnit få min! Är det e-bok och speedreading som är receptet eller har du lagt vantarna på ett rec.ex? Mycket avundsjuk och önskar jag kunde läsa in the speed of lightning som alla andra bokbloggare verkar kunna. Det verkar så enormt praktiskt!

    • bokstävlarna 18 oktober 2012 den 23:36 #

      Ah, vilket livsfarligt dilemma! Själv hade jag extrem tur som hann bli klar med ett grupparbete preciiis innan boken kom ut, så jag hade tid att klämma in en kort liten läskoma.

      Jag beställde min bok från cdon.com och de är ruskigt snabba på att skicka. Jag fick boken igår, läste ut den idag. Ca 550 sidor på sammanlagt kanske … 6 timmar? Vilket jag antar räknas som snabbläsning.

  5. Marie/Skuggornas bibliotek 18 oktober 2012 den 23:05 #

    Här var det verkligen snabbläsning! Själv får jag hålla mig till helgen innan jag kastar mig över den här boken. Attans också att man måste jobba när det finns bra böcker som ligger och väntar därhemma… :) Men det verkar mycket lovande, för trots att the Passage var så lång finns det ju väldigt mycket luckor i handlingen som man vill veta mer om. Hoppas att the Twelve lyckas ge svar på åtminstone en del!

    • bokstävlarna 18 oktober 2012 den 23:43 #

      Jag måste ju göra rätt för mitt medlemsskap i snabbläsarklubben. ;)

      Jag tyckte att The Twelve fyllde i en del av de där luckorna, särskilt om vad som egentligen hände year zero. Alla frågor besvaras så klart inte, men det är bara bra. Inget är ju tråkigare än en bok där precis allting förklaras in i minsta detalj!

  6. Bokbabbel 19 oktober 2012 den 08:45 #

    Jösses, det var snabbt jobbat :D Var tvungen att läsa lite grejer inför uppsatsen i stället, så att jag inte skulle krevera av dåligt samvete när jag har varit sjuk så länge, men jag har kommit kanske en fjärdedel in i ”The Twelve” och gillar! De där religiösa verserna var smarta!

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 den 13:31 #

      Snabbläsarklubben represent! ;)
      Jag har en tenta om två veckor så jag kände att det var bättre att läsa ut hela boken direkt än att låta mig distraheras från tentapluggandet. Ser fram emot din recension snart då!

  7. Det mörka tornet 21 oktober 2012 den 17:17 #

    Ja herreguuud vad du läste snabbt! Själv fick jag mitt ex i fredags och har inte ens hunnit läsa 100 sidor än! Hoppas på massor av lästid under veckan dock!

    • bokstävlarna 22 oktober 2012 den 13:39 #

      Hoppas också att du får massor av lästid i veckan! Jag hade mest otrolig tur med tajmingen som gjorde att jag kunde läsa ut boken så snabbt. hade inte gått om den kommit lite tidigare eller lite senare.

  8. Anna 24 oktober 2012 den 16:09 #

    Jag gillade inte alls The Passage – förutom första delen, ”The Worst Dream in the World” som jag tyckte var asbra – och hade bestämt mig för att hoppa denna, men nu blev jag ju frestad… Speciellt eftersom den här boken är betydligt kortare än föregångaren; den överdrivna och onödiga längden var ett av de största problemen jag hade med boken. Och av din recension att döma så verkar den ju bra. Damn you. ;)

    • bokstävlarna 24 november 2012 den 18:05 #

      Den andra boken är mycket tightare, storymässigt. Sen finns det vissa delar som jag inte är så förtjust i men som jag inte kan diskutera utan att spoila typ ALLT.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läget « Bokstävlarna – en bokblogg - 24 oktober 2012

    [...] jag ser fram emot: Jag har ju precis läst en av de böcker jag sett fram mest emot i år. Men okej, jag ser mycket fram emot “Berättelser från [...]

  2. Läsrapport oktober « Bokstävlarna – en bokblogg - 01 november 2012

    [...] Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka (e-bok) Maria Turtschaninoff – Anaché Justin Cronin – The Twelve Vera Brosgol – Anya’s Ghost Cornelia Funke – Bläckmagi Kelly Link – [...]

  3. The Twelve – Justin Cronin « Eli läser och skriver - 25 november 2012

    [...] jag älskar det. Jag skulle säkert kunna fortsätta med superlativen hela dagen lång men både  Bokstävlarna och Fiktiviteter har redan sagt det så himla bra så jag nöjer med att länka. Och uppmana er att [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare