Seriesöndag: Hellblazer

14 Okt

Mitt första möte med John Constantine skedde genom den kortlivade svenska skräckserietidningen Inferno i början av 1990-talet. Trots att Inferno inte kom ut med särskilt många nummer så kom tidningen att påverka min seriesmak för all framtid. ”Hellblazer” blev, tillsammans med första numren av ”Sandman”, omedelbart en favorit bland de serier som gick i Inferno.

Jag har läst ett antal Hellblazer-album genom åren som gått, men långt ifrån allt. Serien är nämligen en riktig långkörare, den enda av Vertigos första titlar som fortfarande ges ut. Det är 24 år sedan den första Hellblazer-tidningen kom ut och ännu några år sedan John Constantine gjorde sitt första framträdande i Alan Moores ”Swamp Thing”. I serievärlden är det en minst sagt aktningsvärd ålder.

I Jamie Delanos ”Original Sins” är den första storyarcen samlad. Vi får lära känna John Constantine; en kedjerökande, trenchcoatbärande antihjälte vars ockulta magiska förmågor och hänsynslösa beteende gör att han ständigt tvingas rädda världen från ondskans krafter. Han försätts ofta i helt omöjliga situationer, som han klarar sig ur genom att ljuga, manipulera och då och då offra någon annan istället för sig själv.
I ”Original Sins” tvingas han åka runt i världen i jakt på en hungerdemon, som får sina offer att svälta ihjäl på bara några minuter även om de äter precis allt de kommer över (inklusive sin egen arm). Han konfronteras av sina egna spöken, råkar ut för några pengatörstiga demoner, tvingas rädda sin systerdotter Gemma från en säker död, dras in i en levande mardröm och träffar sin blivande nemesis Nergal. Bland annat.

”Hellblazer” är en mörk serie. De ockulta skräckinslagen kombineras med dystra politiska teman och det finns inga lyckliga slut. Det är ofta svårt att avgöra vad som egentligen är värst; de svavelosande helvetesdimensioner som Constantine tvingas bevista eller Thatchers iskalla London som är hans verkliga hem. Monster finns överallt, både i form av människor och demoner.

För den som blir nyfiken på att läsa ”Hellblazer” – och det borde alla skräckläsare bli – är ”Original Sins” ett bra ställe att börja. Det kom en nyutgåva av serien förra året som innehåller en del extramaterial och som förhoppningsvis kan introducera serien för en del nya läsare.

Jamie Delano m.fl – John Constantine Hellblazer vol 1: Original Sins new edition (Vertigo, 2011)

10 svar till “Seriesöndag: Hellblazer”

  1. elisabeth 14 oktober 2012 den 12:26 #

    älskar hellblazer! min favorit är när han får lungcancer. men det är så förbaskat BRA!

    • bokstävlarna 16 oktober 2012 den 15:03 #

      Det där med lungcancern är oerhört bra. Sällan som seriekaraktärer får vara dödliga på det sättet (och sällan som en karaktärs ständiga kedjerökande faktiskt får allvarliga konsekvenser). Sen att Constantine använder minst sagt oortodoxa metoder för att bli av med cancern är en annan femma …

  2. Pål Eggert 14 oktober 2012 den 12:31 #

    På skrivarkurser och liknande pratar man ofta om att man ska skapa en huvudperson som läsaren kan identifiera sig med. Han ska vara lite slätstruken, lite svensson, lite mellanmjölk. Bifigurerna får står för det mer extrema. Sen kommer Moore och Delano och skapar John Constantine, en huvudperson som är som en bifigur och är så jävla bra. Det finns vissa fiktiva personer som jag har i bakhuvudet när jag skriver, exempelvis Moorcocks Elric, Kentaro Miuras Guts och – John Constantine. Och så är ju änglarna och i Original sins så jävla bra skildrade…

  3. Pål Eggert 14 oktober 2012 den 12:34 #

    Sedan är det ju en så bra kombination av blod och splatter med finfördelad personskildring och ”smart” skräck. Det visar också vilken illusion skillnaden mellan bodyhorror och psykologisk skräck är. Och humorn. Constantines coola repliker oj oj, I could go on…

    • bokstävlarna 16 oktober 2012 den 15:25 #

      Låter som bra personer att ha i bakhuvudet tycker jag. Och Hellblazer överlag är en sån där serie som jag liksom ständigt bär med mig. Skyller på att jag utsattes för den för första gången i så späda år. ;)

  4. Andreas Ljungström 08 februari 2014 den 11:35 #

    Tack för tipset! Beställde precis ett ex av ”Original Sins”, konceptet låter oerhört lockande. Dessutom gillade jag Constantines gästspel i den första volymen av The Sandman. Äger sedan tidigare Alan Moores Swamp Thing, vilken borde jag läsa först?

    • bokstävlarna 08 februari 2014 den 17:54 #

      Kul! Hoppas du kommer att gilla! Jag läste Hellblazer först och Swamp thing först, så jag tror att det fungerar oavsett ordning. Men det finns iofs en del spoilers i extramaterialet om du aldrig har läst Swamp Thing, såd et är kanske säkrast att börja där då. Trevlig läsning!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport september « Bokstävlarna – en bokblogg - 15 oktober 2012

    [...] Pilgrim & the Infinite Sadness Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim Gets It together Jamie Delano m.fl – Hellblazer: Original Sins (new edition) Peter Watts – Blindsight S.J Bolton – Nu ser du mig Karin Tidbeck – Amatka [...]

  2. Seriesöndag: Seriefilmatiseringar « Bokstävlarna – en bokblogg - 04 november 2012

    [...] arg. En annan värdelös filmatisering är Constantine (2005), som är baserad på serien Hellblazer som jag skrev om förra seriesöndagen. Mitt hat mot denna filmatisering beror helt och hållet på [...]

  3. Seriesöndag: The Fear Machine | Bokstävlarna - en bokblogg - 15 december 2013

    […] har den här serien kommit att påverka min seriesmak oerhört mycket. Förra hösten läste jag om den första Hellblazer-storyarcen. För någon månad sedan var det äntligen dags för mig att fortsätta […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare