Seriesöndag: All I want for Christmas is planekonomi

14 Okt

Jag sparkar igång seriesöndagen med ett av höstens allra roligaste seriealbum: ”All I Want for Christmas is planekonomi” av Sara Granér. I detta album visar Granér att hon är en av de allra vassaste skaparna av politiska serier som finns i Sverige idag.

Sara Granér har alltid varit rolig. Hennes förra album, ”Med vänlig hälsning”, innehöll en hel del underhållande enrutringar. Men med sitt nya album har Granér helt enkelt levlat i serieskapande; hon har blivit bättre, roligare, smartare och djupare.

Allra bäst tycker jag att albumet är i de lite längre serierna. Som Naturen, Timvikarierna eller Stoppa Heterohetsen (extra plus för de sjukt obehagliga barnbröllopsbokmärkena som jag – tyvärr – känner igen från min egen barndoms bokmärksalbum). Det känns som att hon hinner gå in lite mer på djupet i de serierna, får plats med lite mer allvar. Utom i Naturen kanske, som mest är sjukt rolig. Hon vänder på många s.k självklarheter och lyfter fram det absurda i ett samhälle som präglas av konsumtionshets och egocentrism maskerad som frihet.

En liten varning: Sara Granérs serier är mycket, mycket vänsterpolitiska och detta album är inget undantag. Gillar du Alliansen väldigt mycket ska du nog hålla sig borta från det här, om du inte besitter en enorm portion självdistans.

Sara Granér – All I want for Christmas is planekonomi (Galago, 2012)

5 svar to “Seriesöndag: All I want for Christmas is planekonomi”

  1. Nike Bengtzelius 14 oktober 2012 at 12:15 #

    Åh, ångrar så att jag inte köpte det! Tjuvläste en liten bit varje dag under mässan och fnissade sönder mig själv, men sen glömde jag av någon anledning bort att jag tänkte köpa det :(

    • bokstävlarna 16 oktober 2012 at 14:19 #

      Köp nu istället! Jag fnissade mig igenom i princip hela albumet, och det är ganska ovanligt för mig.

  2. enligt O 14 oktober 2012 at 21:54 #

    Läser den nu och tycker att den är sjukt rolig. Visade dock min blåa civilekonomsyrra urklippsbilden där man kan pissa på alliansen och hon var inte direkt road.

    • bokstävlarna 16 oktober 2012 at 14:20 #

      Jag visade min röde make precis samma urklippsbild och han tyckte att den var sjukt rolig. Så ja … varningen för vänster är nog ganska befogad.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport september « Bokstävlarna – en bokblogg - 15 oktober 2012

    [...] Steve Dillon – Preacher vol 8: All Hell’s A’coming Eva Hornung – Hundpojken Sara Granér – All I want for Christmas is planekonomi Cornelia Funke – Bläckhjärta Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim & the [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 83 andra följare