Frihet, kärlek och solidaritet

9 Okt

I enkät jag fyllde i för ett antal veckor sen så nämnde jag Karin Tidbecks ”Amatka” som en av höstens boksläpp jag såg fram emot allra mest. Förväntningarna var med andra ord mycket höga och jag är glad att de alla infriades. Jag önskar att jag hunnit skriva den här recensionen innan Kontrast, där jag fick tillfälle att prata lite med författaren. Men jag tror att jag ändå fick fram hur bra jag tycker att boken är.

Brilars Vanja Essre Två får i uppdrag att resa till Amatka, den lilla kolonin i norr. Här ska hon undersöka medborgarnas hygienvanor och deras inställning till nya hygienprodukter. Här möter också Vanja nya vänner, nytt sammanhang och en kärlek som får henne att utan tvekan överge sitt ensamma liv i huvudstaden.
Men allt är inte som det verkar i Amatka. Styrelsen låter makulera böckerna i biblioteket för att ta till vara pappret. Men vad ska de egentligen med pappret till? Vad är det de försöker dölja? Har det något att göra med den stora branden i rekreationshallen, den som ingen bör prata om?

Redan från första sidan etablerar Tidbeck skickligt stämningen, en krypande känsla av att något är fruktansvärt fel. Vi får under läsningen fler och fler pusselbitar till hur världen fungerar. Och tillsammans med Vanja får vi läsare upptäcka Amatkas dolda historia.
Det är synd att förlaget i sin katalogbeskrivning avslöjar alldeles för mycket om vad ”Amatka” egentligen handlar om. Det är en så skickligt uppbyggd historia som spoilras i den beskrivningen, en historia som jag hellre hade velat upptäcka helt själv. Särskilt eftersom det underliggande temat också påverkar inte bara vilken historia som berättas, utan även på vilket sätt.

”Amatka” är en dystopi om en totalitär stat som balanserar på ruinens brant och som i desperation gör vad som helst för att undvika undergången. Ingenting är omöjligt så länge det görs i kollektivets namn. Men kollektivismen fungerar inte bara som ett skydd för medborgarna, den är också både krävande och kvävande. Den som inte passar in utgör en fara. Som när det gäller barnalstrande, ett obligatoriskt inslag för alla som kan – oavsett om de vill eller inte.

”Amatka” är en jordnära dystopi och en filosofisk SF-roman. Det är en vacker och kuslig historia om frihet, kärlek och solidaritet som känns formfulländad. Läs!

Karin Tidbeck – Amatka (Mix förlag, 2012)

13 svar to “Frihet, kärlek och solidaritet”

  1. elisabeth 09 oktober 2012 at 12:31 #

    tänker inte läsa mer om den, men tänker definitivt läsa själva boken. har varit nyfis länge.

    • bokstävlarna 09 oktober 2012 at 13:16 #

      Gör det! Den är fantastiskt bra, även med spoilers (som jag fick …).

  2. Marie/Skuggornas bibliotek 09 oktober 2012 at 21:22 #

    Dystopier har jag alltid varit svag för, och den här låter verkligen intressant! :)

    • bokstävlarna 10 oktober 2012 at 13:25 #

      Den är så himla bra, jag tror verkligen att du skulle gilla!

  3. Martina 10 oktober 2012 at 15:34 #

    Aha, den där hade minsann stadsbibblan köpt in! Reserverar genast.

    • bokstävlarna 10 oktober 2012 at 17:39 #

      Heja bibblan! Och hoppas att du kommer att gilla boken lika mycket som jag gjorde.

  4. Siv 10 oktober 2012 at 21:19 #

    Låter fantastiskt! Knuffade lite på mitt bibliotek! (jag har personligt köpstopp nu :-/…)

    • bokstävlarna 11 oktober 2012 at 12:56 #

      Knuffa på! Det är en bok som bör läsas av många!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport september « Bokstävlarna – en bokblogg - 09 oktober 2012

    [...] Original Sins (new edition) Peter Watts – Blindsight S.J Bolton – Nu ser du mig Karin Tidbeck – Amatka Michelle Paver – Evig [...]

  2. klang och jubel « (inte så) Anonyma Biblioholister - 12 oktober 2012

    [...] inne i stan har bifallit mitt inköpsförslag! Jag läste om Karin Tidbecks Amatka hos Bokstävlarna och blev alldeles till [...]

  3. Grå tillvaro, grann bok | Bokbabbel - 07 november 2012

    [...] till Bokstävlarna och Boktimmen som hjälpte mig att få upp ögonen för den här intressanta [...]

  4. Amatka – Karin Tidbeck « Eli läser och skriver - 18 december 2012

    [...] Andra som läst: Swedish Zombie, Ett hem utan böcker, Bokstävlarna. [...]

  5. Egensinnig fantastiksamling « Bokstävlarna – en bokblogg - 16 januari 2013

    [...] en författare som tycks gå från klarhet till klarhet. Jag älskade hennes dystopiska SF-roman ”Amatka” som kom ut tidigare i höstas och jag älskar hennes engelska novellsamling ”Jagannath” [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 72 andra följare