Tre på tre: Bläckhjärta

3 Okt

Min första bok i tre på tre-utmaningen är Cornelia Funkes ”Bläckhjärta”, första delen i en trilogi med samma namn. Tanken är att jag ska läsa hela trilogin i höst, en bok i månaden under september, oktober och november.

Tolvåriga Meggie växer upp tillsammans med sin pappa Mo, som är bokbindare, och alla böcker hon skulle kunna önska sig. När en mystisk figur som kallar sig Sotfinger dyker upp så vänds hennes liv upp och ner. Det visar sig att fadern i åratal burit på ett antal stora hemligheter och märkvärdiga krafter. Detta förklarar varför han vägrar att läsa högt för Meggie – oavsett hur mycket hon bönar och ber – och varför de båda reser runt så mycket. Dessutom visar det sig att Meggies mammas försvinnande för så många år sedan har något att göra med hennes makes hemligheter och med Sotfingers dolda agenda.

”Bläckhjärta” är en ungdomsfantasyroman genomsyrad av kärleken till det skrivna ordet. Meggie är en bokslukare av stora mått, enbart överträffad av sin excentriska släkting Elinor, som innehar en annan stor roll i boken. Beskrivningarna av Elinors bibliotek och de vackra böcker som Mo binder in till sin älskade dotter är fantastiska.
Det här är en bok proppfull av metalitterära inslag. Inte bara på så sätt att det refereras till de böcker Meggie älskar hela tiden, utan också för att det förekommer ett flertal karaktärer som tagit steget ur de böcker de hör hemma in i Meggies verkliga värld. Jag vill inte avslöja för mycket om hur och varför detta sker, men jag gillar verkligen hur Funke gestaltar fiktionens inneboende möjligheter (och faror).

”Bläckhjärta” är lika mycket äventyrsroman som fantasybok. Meggie är en hjältinna som det är omöjligt att inte sympatisera med; en modig, smart tjej med skinn på näsan. Särskilt förtjust är jag i hur relationen mellan henne och Mo skildras, hur mycket kärlek och obrottslig lojalitet som ryms inom den.

”Bläckhjärta” är ett äventyr som bibliofiler i alla åldrar borde läsa. Det är spännande, underhållande och en smula sorgligt – precis som varje bra äventyr ska vara. Jag ser fram emot ”Bläckmagi”, nästa del i trilogin och min nästa bok i tre på tre-utmaningen.

Cornelia Funke – Bläckhjärta (Opal, 2011)

11 svar to “Tre på tre: Bläckhjärta”

  1. Eli 03 oktober 2012 at 15:53 #

    Kul att du gillade den :D Tror du kommer tycka om de två andra också, de är minst lika bra!

    • bokstävlarna 04 oktober 2012 at 13:17 #

      Jag gillade väldigt mycket! Tack för inspirationen att läsa Funke, hon visade sig vara en författare precis i min smak. :)

      • Eli 04 oktober 2012 at 13:42 #

        Så lite så! Tänkte nog att du skulle gilla :)

  2. Mia Hansén 03 oktober 2012 at 16:44 #

    Du kan då få en sugen på en bok. Rekviem för en vanskapt var det sist, som var helt suverän, nu är det en bibliofil-bok. Jag hinner då inte ifatt läshögen ;)

    • bokstävlarna 04 oktober 2012 at 13:20 #

      Om det kan vara någon tröst så går Bläckhjärta väldigt snabbt att läsa. :) Ungdomsböcker har ju en tendens att vara ganska lättlästa, även om just den här trilogin är av ordentligt tegelstensformat.

  3. Monika 03 oktober 2012 at 17:21 #

    Jag tror minsann att jag kanske läser den här i den nya utmaningen ”Böcker om böcker”, tror den kan passa bra där :)

    • bokstävlarna 04 oktober 2012 at 14:07 #

      Det tror jag verkligen! Bläckhjärta är proppfull av litterära hänvisningar – både till existerande och fiktiva böcker – så den borde verkligen platsa i en sån utmaning.

  4. Christin Ljungqvist 03 oktober 2012 at 23:19 #

    Jag blir riktigt nyfiken! Tänker på Marisha Pessls ENDA BOK Studier i katastroffysik där hon citerade friskt och hade massor av fotnoter (lite jobbigt emellanåt, tyckte jag), henners bok älskade jag. Verkligen. Jag får ta mig en närmare titt på Bläckhjärta. Och vilket fint namn, sedan!

    • bokstävlarna 04 oktober 2012 at 14:49 #

      Jag skulle nog inte vilja påstå att den påminner så mycket om Pessls bok, det känns som att de genremässigt ligger lite för långt ifrån varandra. Mer i så fall om Jo Waltons ”Among Others” som jag skrev om i bloggen för någon månad sen. Där finns också en ung kvinnlig protagonist som använder böckerna som ett slags livlina.
      Ja, visst är titeln fin? Jag gillar den skarpt!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport september « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 oktober 2012

    [...] Eva Hornung – Hundpojken Sara Granér – All I want for Christmas is planekonomi Cornelia Funke – Bläckhjärta Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim & the Infinite Sadness Bryan Lee O’Malley [...]

  2. Tre på tre: Bläckmagi « Bokstävlarna – en bokblogg - 02 november 2012

    [...] andra delen i Cornelia Funkes Bläckhjärta-trilogi. Den första delen har jag skrivit om här och för er som inte läst den är det som vanligt spoilervarning på hela det här [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 83 andra följare