Fantastikkärlek

13 Sep

För några veckor sen firade jag och maken vår andra bröllopsdag aka pappersbröllop. Självklart passade vi på att ge varandra böcker som pappersrelaterade bröllopsdagspresenter. Han fick den femte delen i Scott Pilgrim-serien, jag fick Jo Waltons ”Among Others”. En bok som skulle visa sig vara en av de allra bästa jag har läst inte bara i år – utan kanske någonsin.

Walesiska Morwenna flyr sin galna mor för att söka skydd hos en engelsk far hon aldrig har känt. Han skickar iväg henne till en internatskola tillsammans med en ansenlig del av hans stora SF-bibliotek. Mori tillbringar sin fritid på internatet med att plöja alla böcker fadern skickar henne samt att försöka komma över den fruktansvärda magiska strid som skadade henne svårt och som tog livet av hennes tvillingsyster. Men det är svårare än hon tror att vända magin ryggen. Särskilt när tillvaron i skolan är så ensam och Mori frestas att använda magi för att finna nya vänner.

”Among Others” är en bitterljuv coming of age-roman, som liksom Morwenna själv har en fot i en magisk fantasyvärld och en fot i den bistra verkligheten. Den är skriven i ett dagboksformat som Walton behärskar till fulländning. Just att det är Moris subjektiva berättelse vi får läsa – där hon antyder vissa saker och utelämnar andra samtidigt som andra berättas in i minsta detalj – gör att formatet fungerar så bra. Mori är en mycket opålitlig berättare, men det spelar ingen som helst roll för det är hennes berättelse. Var gränsen går mellan fiktionen och verkligheten är lika oviktig för oss som läsare som det är för Mori själv.

I början av boken jämför sig Mori med Frodo i slutet av Ringen-trilogin (och här tänker jag inte skriva någon spoilervarning för har ni helt missat de böckerna/filmerna tror jag inte att den här bokloggen är något för er). Hur de båda har vunnit mot ondskans krafter, men till ett otroligt högt pris. Och om hur svårt det är att gå vidare efter en händelse som förändrar hela ens liv, hur svårt det är att ens vilja gå vidare.
Det är ett genidrag av Walton att låta hela boken utspela sig efter Moris olycka. Vi får veta vad som hände då eftersom, en liten pusselbit i taget. Eller snarare får vi veta vad Mori berättar om vad som hände då och varför, om sitt liv innan hon tvingades fly Wales.

”Among Others” vann en Hugo Award för bästa roman för några veckor sen. En mycket välförtjänt vinst. För det här är inte bara en gripande historia om en mycket speciell tonårstjej, boken svämmar dessutom över av kärlek till 1970-talets fantastiklitteratur. Den är som ett koncentrat av läslust och litteraturnörderi som får åtminstone mig att klappa lite extra kärvänligt på mina egna fantastikböcker.

Edit: Jag blev påmind om att Jo Walton kommer att vara hedersgäst vid science fiction-kongressen Fantastika i Stockholm nästa höst. Mycket spännande!

Jo Walton – Among Others (Tor, 2012)

9 svar till “Fantastikkärlek”

  1. Christin 13 september 2012 den 15:10 #

    Den här blev jag riktigt pepp på, tack var din fina recension! Tror du den kommer på svenska? Jag är en trög läsare, särskilt om boken är på engelska …

    • bokstävlarna 13 september 2012 den 15:41 #

      Den är jättebra! Tyvärr är det ju bara en försvinnande liten del av alla fantasikböcker som kommer ut på svenska, men vi kan ju hålla tummarna för att något svenskt förlag ser storheten i den här boken. :)

  2. jophan 13 september 2012 den 16:19 #

    Du nämner inte att hon är hedersgäst på science fiction-kongressen i Stockholm nästa år: https://www.facebook.com/events/192823187517123/

    • bokstävlarna 13 september 2012 den 16:34 #

      Det hade jag helt glömt bort om jag ska vara ärlig. Men det är ju helt fantastiskt, ska lägga till det!

  3. Marie/Skuggornas bibliotek 13 september 2012 den 17:13 #

    Det här låter som en bok jag bara måste läsa! Bland annat för att jag alltid varit svag för böcker som handlar om andra som läser… :)

    • bokstävlarna 13 september 2012 den 22:00 #

      Ja,läs! En av de bästa böcker jag någonsin har läst och jag är också mycket svag för böcker som handlar om storläsare.

  4. ielinashylla 14 september 2012 den 07:30 #

    Grattis till pappersbröllopsdag, och vad intressant boken låter! Pepperecension indeed! (:

    • bokstävlarna 14 september 2012 den 15:21 #

      Tack! Och jag hoppas kunna få så många sugna på att läsa som möjligt, det är en helt fantastisk bok. :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 13 september 2012

    [...] Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita Jo Walton – Among Others P.C Jersild – Efter floden Janet Frame – Doftande trädgårdar för de blinda Elizabeth [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare