Favorit i repris: Mästaren och Margarita

5 Sep

Det kanske är svårt att tänka sig, men när jag gick i gymnasiet så läste jag knappt någon fantastik över huvud taget. Istället ägnade jag mig åt klassiker och författare som refererade mycket till populärkultur (som Coupland och Hornby). Visst är det vanligt med pseudointellektuella gymnasister, men i mitt fall handlade det också mycket om det bildningskomplex jag fick på köpet när jag – som kom från en ganska antiintellektuell medelklassförort – började i gymnasiet i Stockholms innerstad. Plötsligt skämdes jag för Tolkien och King, och började ägna min tid åt Söderberg, Hesse och Dagerman.

Det är alltså inte så konstigt att jag inte hamnade på rätt fot med Michail Bulgakovs ”Mästaren och Margarita” när jag läste boken som gymnasist. Jag hade förväntat mig något i stil med Dostojevskij; smutsig, tröstlös realism. Istället fick jag ett absurt stycke fantastik där både djävulen själv, talande katter och häxor figurerar i ett långt ifrån realistiskt Moskva. Kängorna mot det korrumperade kulturetablissemanget gick mig också helt förbi när jag läste boken första gången, vilket jag skyller på min då alltför späda ålder.

”Mästaren och Margarita” är som en halsbrytande dans genom 20-talets Moskva, där så många karaktärer figurerar att det är lätt att helt snurra bort sig. Inte minst då flera av karaktärerna dessutom går under olika smeknamn och öknamn. Här finns ett flertal berättelser i berättelsen och symboler som återkommer och och om igen i olika skepnader. Samt, som sagt, en enorm talande katt som dricker vodka som om det inte fanns någon morgondag.
Det är en underhållande roman det här, men inte helt lättläst. Mycket på grund av myllret av karaktärer, men också för att det inte är helt lätt att navigera sig i Bulgakovs litterära landskap. Till slut är det omöjligt att veta var gränsen går mellan verklighet och illusion. Och som läsare inser jag att det faktiskt inte spelar någon roll; en roman är ju i sig en illusion. Oavsett om den sedan är realistisk eller ej.

Jag är glad att jag gav ”Mästaren och Margarita” en till chans. Den här klassikern förtjänade bättre än att bli dissad av en pretentiös gymnasist som låtsades att hon inte längre gillade fantastik.

Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita (En bok för alla, 2008. Första svenska utgåva: 1971)

8 svar to “Favorit i repris: Mästaren och Margarita”

  1. Bokbiten 05 september 2012 at 17:21 #

    Tack för påminnelsen! Den har stått på min mentala att läsa-lista i många år, men jag har aldrig riktigt fått tummen ur… Den finns inte ens hemma i högarna med olästa böcker faktiskt (den täcker annars in rätt mycket annat både gammalt och nytt).

    • bokstävlarna 05 september 2012 at 21:43 #

      Det är en bok som kräver en del av sin läsare, men jag är glad att jag tog mig tid att läsa om den. Känns skönt att ha gett den en ärlig chans. Och jag tycker att det finns en hel del nutida författare, som Murakami, vars böcker påminner en del om den här.

  2. Nike Bengtzelius 06 september 2012 at 12:01 #

    Tack för påminnelsen, säger jag också! Känns som om det börjar bli dags att släppa ut den vodkapimplande katten ur garderoben.

    • bokstävlarna 06 september 2012 at 15:25 #

      Jag tänkte först skriva att livet skulle bli roligare med fler vodkapimplande katter. Men sen började jag fundera över vad mina egna katter skulle ställa till med om de var lika stora som Behemoth (och dessutom kunde öppna spritflaskor med tassarna) och ändrar mig därför till: Vi ska nog vara glada att gigantiska vodkadrickande katter enbart finns i fiktionen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 05 september 2012

    [...] & Dave McKean – Arkham Asylum Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita Jo Walton – Among Others P.C Jersild – Efter floden Janet Frame – Doftande [...]

  2. Favorit-i-repris-sommaren i backspegeln « Bokstävlarna – en bokblogg - 09 september 2012

    [...] Den här sommaren hade jag ett läsprojekt som gick ut på att läsa om några gamla favoriter (och en bok som verkligen inte var en favorit då jag läste den, men som jag kände förtjänade en ny chans). Jag kallade projektet favorit-i-repris-sommar och läste följande böcker Richard Adams – Watership Down John Fowles – The Magus Neil Gaiman – American Gods William Gibson – Neuromancer Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 83 andra följare