The lovely way

30 Aug

Mary och Lovely är bästa vänner. De älskar körsbärsrött läppstift, att dricka te ur blommiga koppar, att konversera på engelska och att drömma om att åka till London när skolan är slut. Men deras vänskap är inte helt okomplicerad. Ibland har Lovely så mycket ångest att hon inte kan ta sig ur sängen eller svara i telefon när Mary ringer. Hon bråkar med lärarna, provocerar klasskamraterna och dricker för mycket så snart det vankas fest. Men Lovely besitter också en stor charm och ett sätt att få världen att verka lite mer spännande än den egentligen är.

Sanne Näslings ”Kapitulera omedelbart eller dö” är en svindlande vacker ungdomsroman om vänskap, livet och döden. Om att längta bort så starkt att man nästan går under. Om att försöka hitta skönheten i en alltför vardaglig värld.
Vänskapen mellan Lovely och Mary är oerhört väl beskriven. Den där typen av klaustrofobiska bästisförhållande som jag inbillar mig att man bara kan ha i en viss ålder innan man blir alltför självständig. En värld som stänger ute alla andra, inte minst de få killar som dyker upp i utkanten av de två tjejernas värld. En vänskap som kanske även är en kärlek, om bara steget tas.

Näsling har ett helt fantastiskt språk, som kränger hit och dit i tvära kast mellan svenska och engelska, mellan fantasi och verklighet. Jargongen mellan Mary och Lovely är fantastiskt underhållande och påminner mig en hel del om mitt gamla gymnasiegäng (som dock inte alls var lika extrema). Vi drömde också om London på ungefär samma naiva sätt.
När jag läste Amanda Svenssons ”Hey Dolly” så blev jag inte helt förtjust i formuleringskonsten och de vilda infallen. I ”Kapitulera omedelbart eller dö” faller jag däremot helt för de språkliga krumbukterna. Kanske för att det här finns ett helt annat allvar som hela tiden vilar i bakgrunden, ett tydligare budskap bakom de charmiga dialogerna.

Något jag verkligen uppskattar med ”Kapitulera omedelbart eller dö” är hur mycket som lämnas öppet för tolkning. Slutet är ambivalent på bästa tänkbara sätt, det ger läsaren möjlighet att själv fundera över var gränsen går mellan verklighet och fantasi. Och om det ens spelar någon roll var den gränsen går, egentligen.

Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö (Rabén & sjögren, 2011)

9 svar to “The lovely way”

  1. ielinashylla 30 augusti 2012 at 14:39 #

    Jag diggade den här boken totalt! (: VIssa har jag hört stör sig något fruktansvärt på språket, men jag gör inte det! Visst är slutet öppet för tolkning. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tänka riktigt …

    • bokstävlarna 30 augusti 2012 at 20:31 #

      Jag blev påmind om boken när jag läste din blogg i somras, vilket ledde till ett bibliotekslån.Tack för det! :) Jag kan tänka mig att språket är lite älska eller hata. Själv hör jag självklart till älska-kategorin.

  2. Maria 30 augusti 2012 at 14:44 #

    Den här recenserade jag i UNT. Blev stormförtjust :)

  3. Eli 30 augusti 2012 at 15:08 #

    Det här är en sådan där bok jag ”tänkt läsa” i en halv evighet, alltså sedan den började dyka upp på bokbloggarna förra (förrförra?) året. Jag har inte varit helt lockad att läsa den ändå, men säger du att den är bra så måste jag ju läsa den ;)

    • bokstävlarna 30 augusti 2012 at 22:04 #

      Jaaa, läs den! Den är så charmig och bra, jag är övertygad om att du kommer att gilla. :)

  4. enligt O 30 augusti 2012 at 20:22 #

    Det här var en av förra årets absolut bästa böcker. Är väldigt överraskad över att den inte blivit dränkt i priser. Vansinnigt bra!

    • bokstävlarna 30 augusti 2012 at 22:06 #

      Den har väl vunnit ett pris tror jag, men det känns som att det borde varit många fler. För vansinnigt bra är den verkligen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 september 2012

    [...] Neuromancer Paul Auster – Sunset Park Grant Morrison & Dave McKean – Arkham Asylum Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart eller dö Michail Bulgakov – Mästaren och Margarita Jo Walton – Among Others P.C Jersild – [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 72 andra följare