Sunkigt, Auster

28 Aug

En gång i tiden tillhörde Paul Auster mina favoritförfattare. Jag läste allt han skrev och hävdade med bestämdhet att mannen var ett oöverträffat litterärt geni. Sen hände något. Jag vet inte om det var han eller jag, men jag slutade dyrka hans böcker. Jag kastade mig inte över en ny Auster-roman direkt när den kom ut och de böcker jag läste älskade jag inte längre utan förbehåll. Ibland tyckte jag till och med att det var ganska tråkigt.

Att läsa ”Sunset Park” var ett försök från min sida att blåsa liv i den passion jag en gång ägnat åt Paul Austers författarskap. En chans att börja om på nytt så att säga. En chans som tyvärr inte uppväckte så många andra känslor i mig utöver en lätt irritation.

Miles Heller bor i Florida och tömmer hus där de boende blivit vräkta när de inte kunnat betala sina lån. Han har en flickvän som går i high school och när dennes syster hotar att polisanmäla Miles så flyttar han tillfälligt hem till barndomsstaden New York. I rivningshuset i Brooklyn-kvarteret Sunset Park bor Miles gamla vän Bing, doktoranden Alice och mäklaren Ellen som egentligen vill vara konstnär. Här finns också Miles föräldrar som han inte har träffat på många år, och en hel mängd gamla minnen som kommer upp till ytan i och med hans återkomst till hemstaden.

Jag brukar inte ha några problem med osympatiska protagonister i romaner, men jag måste erkänna att jag har oerhört svårt för Miles. Han är så feg, så undflyende och självcentrerad, att det är svårt att bry sig det minsta lilla om vad han gör. Att han dessutom har en minderårig flickvän gör inte saken bättre. Han tjatar om att hon är så himla mogen för sin ålder, men det ändrar ju inte det faktum att hon går i high school medan han är en vuxen man. Låter det unket? Då har ni inte hört det värsta:
”I sex månader hade han nu fogat sig efter hennes önskemål, begränsat all lempenetration till hennes skojhål och inte stoppat in annat än tunga och fingrar i hennes mammahål. Sådana är anomalierna och idiosynkrasierna i deras kärleksliv, som trots detta är ett rikt kärleksliv, ett fantastiskt erotiskt partnerskap om inte visar några som helst tecken på att falna inom den närmaste framtiden.”
Om vi bortser från orden ”mammahål” och ”skojhål” som får mig att vilja tvätta hjärnan med klorin: att kalla ett sexuellt förhållande mellan en vuxen man och en sextonårig flicka för ett ”fantastiskt erotiskt partnerskap” känns ganska sunkigt. Speciellt då flickan ifråga har så dålig koll på preventivmedel att hon tror att analsex är enda säkra sättet att slippa bli gravid. Till saken är att flickan ifråga är föräldralös och bor hemma hos sin äldre älskare som alltså inte ens kan upplysa sin underåriga flickvän om hur det här med preventivmedel fungerar, något som känns mer som ”sexuellt utnyttjande” än ”erotiskt partnerskap”.

Som tur är handlar inte ”Sunset Park” enbart om den självömkande Miles, för i så fall hade jag aldrig ens läst klart. De delar som handlar om Ellen och Alice är bättre, men även här finns inslag som får mig att sucka uppgivet. Som att Alice hetsbantar och tror att problemen med hennes loser till pojkvän beror på att hon har gått upp i vikt (suck). Som att Ellen inte bara vill ligga med Miles – det verkar typ alla vilja, av någon anledning – hon har dessutom tvångstankar om att ligga med alla hon ser på gatan och målar erotiska målningar (dubbelsuck). Men de båda är trots allt intressanta karaktärer, och om hela boken hade handlat om de två hade jag nog nöjt mig.

”Sunset Park” känns mest som en gubbsjuk, trött historia med några intressanta bihandlingar och en massa tråkig baseballfakta. Bitvis glimtar Austers språk till, men själva storyn känns aldrig angelägen.

”Sunset Park” har tyvärr gjort mig ännu mer övertygad om att Auster inte längre är en författare för mig. Allt hopp är dock inte ute. I höst kommer en ny självbiografisk bok som jag hoppas ska ge mig pålåsterkärleken åter, eller möjligtvis få mig att ge upp en gång för alla.

Paul Auster – Sunset Park (Månpocket, 2012)

16 svar to “Sunkigt, Auster”

  1. |Linda| 28 augusti 2012 at 18:53 #

    Önskar med att jag hade sluppit uppleva orden ”skojhål” och *mammahål”. Var ibland de fulaste orden jag har hört. Och för att vara fördomsfull så känns det bara som att en man hade kommit på dem ”namnen”.

    • bokstävlarna 28 augusti 2012 at 20:08 #

      Jag tror att det är meningen att tonårstjejen ska använda de namnen för att visa hur ung/barnslig/oerfaren hon är. Men det blir bara oerhört creepy på alla sätt och vis.

      • |Linda| 06 september 2012 at 08:25 #

        Jag kan bara hålla med! *urk*

  2. Nike Bengtzelius 28 augusti 2012 at 19:57 #

    Fun hole and mum hole på engelska, huh? Fram med klorinet!

    • bokstävlarna 28 augusti 2012 at 21:30 #

      Troligtvis, ja. Och ungefär lika EW på vilket språk som helst skulle jag tro.

  3. Sara BE 29 augusti 2012 at 07:43 #

    Alltså … För en gångs skull önskar jag att jag hade låtit bli att läsa din blogg, haha! De där orden. Och kontexten. Som sagt – EW.

    • bokstävlarna 29 augusti 2012 at 12:21 #

      Cannot unsee!
      Jag känner lite att jag borde be om ursäkt för att jag utsätter er alla för de där obehagliga orden, men jag blev så provocerad att jag var tvungen att blogga om dem.

      • Sara BE 29 augusti 2012 at 13:16 #

        Haha! Det är inte du som ska be om ursäkt. Är djupt tacksam för att du varnar oss andra.

        • bokstävlarna 29 augusti 2012 at 13:24 #

          Känns lite som att boken borde ha en sticker på omslaget ”Varning! Denna produkt innehåller gubbslem!”

  4. Metronyx 29 augusti 2012 at 07:43 #

    Klorin it is! Känns som väldigt långt i från New York trilogi. Jag vet att det jag skriver nu säger mer om mina egna fördomar, men…jag är less på medelåldersmän som skriver om ”förbjudna” sexuella relationer och detta ständiga antydande om unga kvinnors villighet att smickras av medelålders mäns uppmärksamhet. Det är lika tråkigt och uttjatat som Törnrosa temat. (Hurra nu kom prinsen äntligen kan jag få ett bra slut i mitt liv).

    • bokstävlarna 29 augusti 2012 at 12:31 #

      Jag känner lite att jag borde erbjuda gratis brain bleach till alla som läser det här blogginlägget. ;)
      Alltså, jag kan inte annat än att hålla med dig helhjärtat. Medelålders män som skriver om unga kvinnors (eller i det här fallet; flickors) sexualitet och sexuella förhållanden med äldre män, det blir lätt bara sunkigt. Och förutsägbart. Haruki Murakami – som jag också tycker är bitvis briljant – är en annan författare som tyvärr har en hel del gubbsjuka tendenser.

  5. Helena 29 augusti 2012 at 12:38 #

    Men EW! Skojhål och mammahål, på allvar?! Skicka vidare klorinet! Oh my, how the mighty have fallen… Har inte läst Sunset Park pga ledsnade på gubbsjukan redan i Invisible. Är nu oerhört glad över det beslutet. Dock: alldeles nyuykomna självbiografin verkar riktigt fin. Jag har alltid gillat när Auster skriver självbiografiskt, t ex i The Invention of Solitude, och det utdrag jag läst tidigare var riktigt bra. Kan inte Siri prata reson med honom så att han lägger ner gubbslemmeriet och ägnar sig åt det han är bra på?

    • bokstävlarna 29 augusti 2012 at 13:17 #

      Jag har (som tur är) inte läst Invisible, men nu vet jag att jag bör undvika även den. Austers böcker med självbiografiska inslag brukar ju hålla hög klass, så den nya låter onekligen intressant. Förhoppningsvis slipper man de gubbsjuka inslagen i den också …

      • Helena 29 augusti 2012 at 13:21 #

        Mmm, för han har ju hängt ihop med Siri sedan tidigt 80-tal, så de självbiografiska gubbsleminslagen torde (förhoppningsvis) vara minimala…

        • bokstävlarna 29 augusti 2012 at 13:25 #

          Precis! Håller tummarna för minimalt med gubbslem och maximalt med snygga Austerska formuleringar.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 september 2012

    [...] Recent Undead Mattias Hagberg – Rekviem för en vanskapt William Gibson – Neuromancer Paul Auster – Sunset Park Grant Morrison & Dave McKean – Arkham Asylum Sanne Näsling – Kapitulera omedelbart [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 83 andra följare