Vampyrnoveller en masse

22 Aug

Det är svårt att recensera antologier. Eftersom de består av bidrag från många olika författare så är de alltid väldigt ojämna, även om de som i de här fallet har en ganska tydlig gemensam nämnare – vampyrer.
Antologin ”Vampires: The Recent Undead” är sammanställd av Paula Guran och innehåller vampyrnoveller skrivna på den här sidan millennieskiftet. Alla författare presenteras kort av Guran, en presentation som i ärlighetens namn mest består av superlativ och uppräkningar av eventuella priser/nomineringar som författaren erhållit.

En av de starkaste novellerna är den som inleder boken, Holly Blacks ”The Coldest Girl in Cold Town”. En vampyrhistoria som inkluderar coming of age, olycklig kärlek, politik och dokusåpor. En novell som känns uppfriskande och sorglig på en och samma gång.

En annan favorit är Karen Russells ”Vampires in the Lemon Grove”. Det handlar om livströtthet, om törst och om att få kärleken att räcka i hundratals år. Jag gillar särskilt att Russell på ett kreativt sätt återuppfinner vampyrmyten samt hur mänskliga hennes vampyrer är.

En vampyrantologi med noveller från 2000-talet är väl ingenting utan ett bidrag från Charlaine Harris? Hennes novell heter ”Dahlia Underground” och utspelar sig under och efter den sjunde Sookie-boken ”All Together Dead”. I huvudrollen möter vi en vampyr som i början av novellen föraktar människor, men vars fördomar snart kommer på skam. En underhållande novell som främst borde tilltala de som läst böckerna om Sookie.

Till de mindre bra bidragen hör Susan Sizemores ”Dancing With the Star”. Romancesmörja proppfull med klichéer. Dessutom med ett väldigt långt kursiverat stycke som ska beskriva något slags sanndröm. Riktigt smetigt.

Ett annat bottennapp var Rachel Caines ”Dead Man Walking”. Caine introducerar inte sina karaktärer alls utan kastar bara in läsaren i historien, och för någon som jag som inte har läst Caines vampyrböcker blir det hela obegripligt. Inte för att jag tror att jag kommer att läsa böckerna, jag störde mig väldigt på det påklistrat humoristiska tonfallet.

Många av novellerna i ”Vampires: The Recent Undead” är underhållande för stunden, men lätt glömda. En av de som stannade kvar var Charles de Lints ”Sisters”, som handlar om hur ensamt det är att vara vampyr, särskilt om man råkar vara tonåring. En vacker och sorglig historia om syskonkärlek.

”Vampires: The Recent Undead” är väl värd ett köp för litterära fangbangers. Här finns en hel del guldkorn, och trots att alla novellerna inte håller samma höga nivå så är det lätt att bläddra förbi de som inte faller en på läppen. Över 400 sidor vampyrnoveller borde ändå räcka åt den mest hungriga vampyrfantasten.

Paula Guran (ed) – Vampires: The Recent Undead (Prime books, 2011)

19 svar to “Vampyrnoveller en masse”

  1. Eli 23 augusti 2012 at 10:32 #

    Det låter ju onekligen intressant :) Jag har läst de två första böckerna i Rachel Caines vampyrserie och kommer definitivt inte fortsätta. Det finns för all del intressanta vampyrer och en spännande gråskala mellan gott och ont men hej trista könsroller! (och tjatiga, upprepande beskrivningar av typiska ungdomsroller. Ja, jag har förstått att hon är goth. Ja, jag har förstått att han är snygg och plinkar på sin gitarr hela tiden. Typ.)

    • bokstävlarna 23 augusti 2012 at 11:56 #

      Jag tänkte nog att du borde gilla. :)
      Jag är så sjukt trött på unkna könsroller i vampyrromaner. :/ Jag menar, dags att komma med något nytt kanske? Den här novellen var tydligen skriven ur killens perspektiv (dvs protagonistens pojkvän om jag förstod det hela rätt) och hur han framställdes gjorde mig helt avskräckt.

      • Eli 23 augusti 2012 at 12:11 #

        Hette han Shane? I så fall är det samma som i bokserien och då förstår jag att han avskräckte dig..

        • bokstävlarna 23 augusti 2012 at 12:31 #

          Jag var tvungen att bläddra fram novellen för att vara säker men, japp, Shane var det. Mycket störig snubbe.

  2. Bokälskarinnan 24 augusti 2012 at 18:07 #

    Den här hade varit en bok för mig :)
    Vad trist du inte var så glad för Rachel Caines novell då jag gillar henne som författare men smaken är som baken = delad sägs det ju;) *vilket är tur*

    • bokstävlarna 26 augusti 2012 at 14:04 #

      Det tror jag verkligen! Rekommenderar boken för alla som gillar att läsa om vampyrer. :)
      Vad gäller Caine så har jag ju läst en massa bra omdömen om hennes böcker. Men den här novellen funkade inte alls för mig, så tror att jag nog bör hålla mig borta från hennes böcker.

  3. Maria 27 augusti 2012 at 11:20 #

    Karen Russells kommande novellsamling heter just “Vampires in the Lemon Grove”. Iiiih jag längtar efter den!

  4. Em 06 september 2012 at 17:17 #

    ååh, du skriver alltid så himla bra!! jätteintressant att höra vad du tänkte om dem, och än en gång blir jag förstås supersugen på att läsa :) *flyttar upp i läskön*

    • bokstävlarna 09 september 2012 at 12:07 #

      Jag tycker absolut att du ska läsa! Även om alla novellerna inte är fantastiska, så finns det mycket som är väldigt bra.

  5. Sara BE 09 september 2012 at 23:00 #

    Hur var det nu … hade du läst vampyrantologin Teeth?

    Och kolla punkt tre på den här listan (om du inte redan har sett det dvs):

    http://0glorybox0.blogspot.se/2011/11/tematrio-vampyrer.html

    • bokstävlarna 12 september 2012 at 22:00 #

      Nej, inte än. Men har fått blodad tand för vampyrantologier (pun intented), så ska garanterat läsa.
      Och angående punkt 3 säger jag bara: YAY! :D

      • Sara BE 13 september 2012 at 07:13 #

        Hehe. Ordvits. Så svåra att låta bli i vampyrsammanhang.
        Jag vågar påstå att du kommer att gilla den skarpt. Alla noveller är inte perfekta (förstås), men lägstanivån är väldigt hög, inga bottennapp som du beskriver här. Och det finns gott om fantastiska berättelser. Men så är också redaktörerna Windling & Datlow flerfaldigt prisbelönta och omåttligt respekterade.

        • bokstävlarna 13 september 2012 at 12:39 #

          Åh, det låter ju väldigt bra. Inga klyschiga romancevampyrer, alltså?

          • Sara BE 13 september 2012 at 14:20 #

            Nope! Det finns några med romancevibbar, men det är bra romance.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 september 2012

    [...] Banks – Getingfabriken Sofia Nordin – Natthimmel Nene Ormes – Udda verklighet Paula Guran (ed.) Vampires: The Recent Undead Mattias Hagberg – Rekviem för en vanskapt William Gibson – Neuromancer Paul Auster [...]

  2. Vampyr-YA med bett | Bokstävlarna - en bokblogg - 25 januari 2014

    […] och gillade Blacks novell ”The Coldest Girl in Coldtown”, som inledde vampyrantologin ”Vampires – the Recent Undead”. Novellen ligger till grund för den här romanen, som jag varit nyfiken på sedan jag fick höra […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 74 andra följare