Hej hösttermin!

21 Aug


Får jag lov att presentera: höstterminens kurslitteratur!
Eller åtminstone den litteratur som ingår i kursen Science Fiction and Fantasy I som Högskolan i Halmstad ger på distans och som jag ska läsa i höst (den litteratur som ingår i BHS-kursen Klassifikation: SAB-systemet och klassifikationsteori känns inte lika rolig att visa upp, direkt).

Det känns som att det kommer att bli en fin hösttermin, det här.

16 svar till “Hej hösttermin!”

  1. Anna 21 augusti 2012 den 12:26 #

    Jag ska också läsa den kursen. :)

    • bokstävlarna 21 augusti 2012 den 13:17 #

      Kul! Hoppas på roliga diskussioner i kursforumet, för litteraturen verkar väldigt intressant. :)

  2. Nike Bengtzelius 21 augusti 2012 den 22:58 #

    Det är så fint att man kan studera gratis på högskolan i Sverige. Förstår faktiskt inte varför jag någonsin slutade, ska genast börja igen. Random språkkurser über alles!

    (Någon som vet om Komvux också är gratis? Vill läsa spanska, men gjorde aldrig det på gymnasiet så jag har ingen behörighet att söka det på högskolan…)

    • bokstävlarna 22 augusti 2012 den 09:40 #

      Det är superfint! Det blir mycket lättare att ta sig igenom de tråkigare kurserna i ens utbildning när man kan diskutera SF & fantasy parallelt.

      Komvux är gratis, men kan vara svårt att komma in på om du har komplett gymnasiebetyg (de utan har alltid företräde). Synd också att de språkurser som ges hos medborgarskolan och liknande brukar vara så dyra.

      • Nike Bengtzelius 22 augusti 2012 den 14:53 #

        Hade det inte varit bättre om de helt enkelt hade inträdesprov till alla språkkurser? Det säger ju egentligen ingenting om man läst språket på gymnasiet eller inte. Har gott om kompisar som gärna erkänner att de ”typ minns hur man räknade till tio”.

        Min sambo, däremot, är självlärd och har bott och jobbat i Spanien. Men plugga vidare eller skaffa universitetsbetyg i ämnet? Bitch please, läs grundkursen på Komvux först.

        • bokstävlarna 22 augusti 2012 den 21:59 #

          Jo, man skulle ju kunna tycka det. Idiotiskt system. Har flera vänner som råkat ut för samma sak: bott utomlands och lärt sig ett språk men när de kommer tillbaka till Sverige så får de inte plugga språket på högskolenivå utan måste läsa jättebasic gymnasiekursen först.

  3. Prinzessin 22 augusti 2012 den 00:06 #

    Jag började på den kursen men läste två andra kurser paralelet, det var lite för mycket för att det skulle gå, borde kanske försöka komma in på den igen sen.

    • bokstävlarna 22 augusti 2012 den 10:18 #

      Det är ju inte kul att läsa mer än man hinner med, speciellt inte när det är såhär intressant litteratur.

  4. Lingonhjarta 22 augusti 2012 den 13:37 #

    Älskar alla dessa litterära! Nu har jag i och för sig tagit en liten pluggpaus men snart ska jag nog sätta tänderna i någon trevlig kurs :D

    Förresten har du fått em liten utmaning här: http://www.lingonhjarta.com/2012/08/utmaning-lingonhjartlig-fakta.html
    Men känn inget tvång :)

    • Lingonhjarta 22 augusti 2012 den 13:38 #

      Litterära kurser ska det vara…

      • bokstävlarna 22 augusti 2012 den 22:09 #

        Så många roliga litteraturkurser, so little time … :)
        Kul med en utmaning, ska se om jag hinner ta tag i den imorgon.

  5. louixenpixeln 22 augusti 2012 den 15:07 #

    Ser kul ut! Earthsea är en fin värld att ge sig in i :) Förresten är du utmanad på http://louixenpixeln.wordpress.com/2012/08/22/atta-fakta-om-louixenpixeln/

    • bokstävlarna 22 augusti 2012 den 22:20 #

      Jag har faktiskt inte läst någon av Earthsea-böckerna, trots att jag läst en massa annat av Le Guin. Är mycket peppad!
      Och kul med utmaning, ska försöka hinna skriva ihop ett eget svar imorgon.

  6. Gothique 23 augusti 2012 den 09:49 #

    Ah, så den finns som distanskurs nu. Jag gick den då den var alldeles ny (tror det var 2002 eller 2003 …), men kurslitteraturen har ändrats en hel del sen dess ser jag. Känner bara igen Biting the Sun. Är det fortfarande Kristina Hildebrand som håller i den?

    • bokstävlarna 23 augusti 2012 den 10:52 #

      Älskar distanskurser! För att man inte bara blir begränsad till sin hemort närman ska söka och därmed kan hitta nya, spännande kurser hela tiden. Jag är inte säker på vem som håller i den då kursen inte startat ännu.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Fantasyklassiker « Bokstävlarna – en bokblogg - 04 oktober 2012

    [...] hann med att läsa en bok till höstens SF & fantasykurs – Ursula K. Le Guins “A wizard of Earthsea” – innan jag hoppade av. Den [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare