Att vara ett monster

10 Aug

På en liten ö utanför Skottlands kust bor tonåringen Frank tillsammans med sin pappa. Han tillbringar det mesta sin tid med att genomföra ritualer som involverar döda djur. Behöver han vägledning rådfrågar han Getingfabriken, en komplicerad labyrint han har tillverkat själv där getingar dödas på en mängd olika sätt beroende på vilken väg de tar. Ibland tar Frank en paus och super skallen av sig tillsammans med sin ende vän. Men den mesta tiden bidar han på den lilla ön i väntan på äldre brodern Eric som rymt från mentalsjukhuset och med att tänka tillbaka på de tre mord han begått.

Iain Banks debutroman ”Getingfabriken” kom ut första gången 1984. Det är en roman som blivit älskad och hatad, omdiskuterad och utnämnd till kultklassiker. Och som skiljer sig en hel del från de böcker som åtminstone jag mest förknippar herr Banks med – hans SF-romaner.

Den miljö som Banks målar upp i ”Getingfabriken” är en spegelbild av Franks sinne. Det är en värld full av symboler och järtecken, av invecklade ritualer och heliga platser. En värld Frank kämpar varje dag med att upprätthålla, att bringa ordning till. Som att både hans sinne och hans fysiska omgivningar när som helst hotar att störta ner i kaos. För att hantera sitt liv har han uppfunnit en egen religion som för omgivningen kan tyckas sjuk och vriden men som för honom ger allt en djupare mening. Ett mål.

För den som lätt blir äcklad skulle jag nog avråda från läsning av ”Getingfabriken”. Den förekommer mycket våld; djurkadaver i delar, kroppsvätskor, ingående beskrivningar av planerade mord. Det är blodigt och instängt i Franks värld, men det är också fascinerande. För ”Getingfabriken” handlar mycket om några av mina favoritteman; om monstrets identitet och galenskapens villkor. Dessutom har den en oväntad twist på slutet som jag inte tänker avslöja något av här, förutom att säga att den ger identitetstemat en extra dimension. För den som kan se bortom det blodiga är det en oerhört intressant läsning och en bok med välförtjänt kultstatus.

Iain Banks – Getingfabriken (Modernista, 2012)

12 svar to “Att vara ett monster”

  1. Pål Eggert 10 augusti 2012 at 10:09 #

    Åh, herregud. Verkar vara en bok för mig.

    • bokstävlarna 10 augusti 2012 at 10:39 #

      Det tror jag verkligen att det är. Rekommenderas!

  2. Stewe 10 augusti 2012 at 10:36 #

    Försökte få tag i den här via fjärrlån för några år sen, super att det kommit nytryck. Nu ska här läsas.

    • bokstävlarna 10 augusti 2012 at 10:40 #

      Modernista kommer med en hel del intressanta nytryck måste jag säga. Och förhoppningsvis kommer boken att finnas på många bibliotek inom några veckor.

  3. Helena (@fiktiviteter) 10 augusti 2012 at 15:27 #

    Jag kan förvisso vara aningens kräsmagad men det här låter så himla intressant att jag nog måste bortse från det…

    • bokstävlarna 13 augusti 2012 at 12:23 #

      Jag brukar ha extra svårt för våld mot djur, men här fyller det en funktion och känns inte spekulativt. Då går det att se bortom det.

  4. Anna(med näsan i en bok) 12 augusti 2012 at 13:04 #

    Temat monster vs människa är alltid intressant, likaså vad är ondska (finns det?), när blir man ond, vad är det som får en människa att utföra fruktansvärda handlingar mot andra? Låter som bra läsning

    • bokstävlarna 13 augusti 2012 at 12:46 #

      Väldigt bra läsning! Och även om boken inte ger så många svar så ställer den flera intressanta frågor.

  5. Maritha 12 augusti 2012 at 16:06 #

    Även jag tycker att den låter mycket intressant!

  6. Feuerzeug 17 augusti 2012 at 15:12 #

    Den här läste jag som liten valp. Och älskade.

    Det kändes konstigt att läsa recensionen, för jag förstod inte riktigt att det var den, först.

    Minns den fortfarande med värme. Inte alls så läskig som fantastisk. Fast jag var väl lika morbid då som nu. ;)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport augusti « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 september 2012

    [...] Gaiman – American Gods Iain Banks – Getingfabriken Sofia Nordin – Natthimmel Nene Ormes – Udda verklighet Paula Guran (ed.) Vampires: The [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 78 andra följare