Triangeldraman

6 Aug

Makarna Hardiman, Beth och Nicholas, driver ett författarretreat i Stonefield. Nicholas är själv en framgångsrik författare som inte skulle klara sig många minuter utan markservice, skrivarråd och renskrivning från hustrun. Men Nicholas är också en kvinnojägare som ständigt bedrar sin fru.
När Tamara Drewe flyttar in i grannhuset, sin familjs gamla hus, så ställs saker på sin spets. Den vackra Tamara drar till sig intresset från alla män i området och blir dessutom stalkad av två tonårstjejer efter att hon blivit tillsammans med en f.d rocktrummis. Tamara blir en katalysator som drar igång en händelsekedja som kommer att påverka hela bygden.

Posy Simmonds är en brittisk serieskapare som har haft med seriestrippar i Guardian sedan 1977 och vunnit ett flertal priser. ”Tamara Drewe” är löst baserad på Thomas Hardys roman ”Far from the Madding Crowd” från 1874. I båda böckerna figurerar ett antal karaktärer i diverse triangeldramakonstellationer och en intrig som är omöjlig att summera i bara några meningar. Dessutom står en vacker och självständig ung kvinna i centrum, Tamara eller Bathsheba.

”Tamara Drewe” är ganska texttung för att vara en grafisk roman. Perspektivet växlar mellan olika karaktärer som berättar i jag-form och som har helt olika ton och vokabulär. Ackompanjerat av Simmonds ganska idylliskt milda illustrationer framstår berättelsen till en början som ganska mysig och småputtrigt rolig. De metalitterära inslagen är många, inte minst eftersom så många författare och skribenter figurerar i persongalleriet.
Efter att tag börjar dock skruven dras åt. Mysigheten försvinner allt eftersom karaktärerna trasslar in sig mer och mer i sina komplicerade intriger. De verkar alla så ensamma, så desperata att hitta något slags närhet. Så lätta att såra i sin sköra utsatthet.

”Tamara Drewe” är en välskriven och välbalanserad grafisk roman. En melankolisk historia som på något märkligt sätt fyller sina läsare med en stillsam glädje.

Posy Simmonds – Tamara Drewe (Houghton Mifflin books, 2008)

8 svar to “Triangeldraman”

  1. Sofia i Bokmilaskogen 06 augusti 2012 at 14:43 #

    Jag såg den här serieromanen på Akademibokhandeln för några månader sedan (det var faktiskt fåren på omslaget som fångade min uppmärksamhet) och blev helt klart nyfiken efter en snabb genombläddring. Och efter din recension blev jag nu ännu mer sugen. Tack för tipset! =)

    • bokstävlarna 06 augusti 2012 at 15:10 #

      Kul att de har tagit in den på Akademibokhandeln (som inte brukar ha så mycket serier)! Jag hoppas att det är fler än du som blir sugna på att läsa efter lite bläddrande, för det är en väldigt bra bok. :)

  2. Bokbabbel 08 augusti 2012 at 11:55 #

    Redan när Bokhore-Jessica bloggade om den lade jag upp den på min lista över böcker jag vill låna från biblioteket (eh, ja, jag har en sådan…), och nu blir jag ju ännu mer sugen!

    • bokstävlarna 08 augusti 2012 at 12:10 #

      Jag hittade ett ex jättebilligt på cdons småhemliga serierea för några veckor sen. Men tycker att många bibliotek borde köpa in boken, den är mycket läsvärd!

      • Bokbabbel 08 augusti 2012 at 12:21 #

        Den finns faktiskt i huvudstadsregionens stora databas, det är bara det att jag ju konstogt nog har en massa annat att läsa hemma, hence listan :)

        • bokstävlarna 08 augusti 2012 at 12:42 #

          Av någon anledning så har man alltid en massa annat att läsa hemma redan … Ett mysterium! ;)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport juli « Bokstävlarna – en bokblogg - 06 augusti 2012

    [...] Denise Mina – The Dead Hour Gail Carriger – Timeless Johan Theorin – Sankta Psyko Posy Simmonds – Tamara Drewe Amanda Svensson – Hey Dolly Neil Gaiman & Michael Zulli – The Last Temptation Mike [...]

  2. “Tamara Drewe” av Posy Simmonds « Bokmilaskogen - 16 augusti 2012

    [...] av en hed med betande får. Redan där var jag nästan fast. Och efter att senare ha kollat in Bokstävlarnas positiva recension beslutade jag mig för att läsa Tamara Drewe och se vad som verkligen fanns innanför det där [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 78 andra följare