Down memory lane

19 Jul

”Faithful Place” är Tana Frenchs tredje bok. Även denna gång är protagonisten en biroll från den förra boken, den hårdföre undercoversnuten Frank Mackey. Han har brutit kontakten med sin familj och alla sina barndomsvänner för länge sen, men tvingas återvända till området han växt upp, Faithful Place, för att hjälpa familjen. Det visar sig att de har hittat en väska som en gång tillhört Franks stora tonårskärlek Rosie. Rosie, som han planerade att rymma till England med men som aldrig dök upp vid den planerade tiden. Rosie, som han inte hört av sen dess men som aldrig lämnat hans tankar.
Vistelsen vid Faithful Place rör upp en mängd gamla sår hos Frank. Och han märker att han får allt svårare att hålla fast vid sin roll som polis när han dras djupare in i händelser som påverkar hela hans familj.

Tana Frenchs Irland är smutsigare och dystrare än någonsin i ”Faithful Place”. Den bild av moderna Dublin som hon målar upp, slitet och illusionslöst i finanskrisens spår, är inget i jämförelse med det Dublin som Frank Mackey växte upp i. För honom var arbetslöshet, alkoholism och misshandel vardagsmat.
Frank är formad av sin uppväxt, men jag har ärligt talat ganska svårt för honom. När han börjar gaffla om kvinnors skönhet som en gåva till männen och liknande vidrigheter vill jag mest ge honom en snyting. Han är en douchebag och om inte French vore en så bra författare så hade jag aldrig orkat läsa en hel bok skriven ur hans perspektiv.

Trots att jag inte tycker att ”Faithful Place” är riktigt lika bra som Frenchs tidigare böcker, så är den ändå klart läsvärd. Inte minst för beskrivningarna av ett urfattigt Dublinkvarter under tidigt åttiotal. De delarna hör till bokens starkaste. Vad gäller gåtan Rosie så tyckte jag att det var alldeles för lätt att lista ut hur det hela låg till. Att inte Frank, erfaren polis som han är, lyckas dra samma slutsatser känns lite märkligt. Men han är ju också ganska insyltad, så han blundar kanske omedevetet för många av sanningarna.

Frenchs senaste roman, ”Broken Harbour”, kom ut för bara några veckor sen. Jag ser fram emot att läsa den så snart den kommer ut i pocket, och nåde den som spoilar handlingen innan dess.

Tana French – Faithful Place (Hodder, 2011)

5 svar to “Down memory lane”

  1. Helena (@fiktiviteter) 20 juli 2012 at 20:02 #

    Jag läste ut The Likeness häromdagen och fortsatte i total förälskelsedimma med den här men fastnade något kapitel in, inte för att det är dåligt på något sätt men för att det inte är lika direkt fångande. Men jag gillar Frank så jag kommer absolut läsa vidare, dock inte med samma brådska som med föregående bok.

    • bokstävlarna 25 juli 2012 at 11:40 #

      Kanske är det förväntningarna som varit lite för höga? För det är ju fortfarande väldigt välskrivet, bara det att det inte riktigt når upp till samma höga nivå som föregångarna.

  2. Lina 23 juli 2012 at 15:52 #

    Jag blev inte jätteförtjust i denna heller, den greppade inte alls tag i mig på samma sätt som sina föregångare… Det blir onekligen intressant att se hur Broken Harbour ter sig!

    • bokstävlarna 25 juli 2012 at 11:43 #

      Jag är mycket nyfiken på Broken Harbour. Jag undrar särskilt vad French kommer att ta sig till med den nya huvudkaraktären som man inte direkt får en så sympatisk bild av i Faithful Place.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport juni « Bokstävlarna – en bokblogg - 19 juli 2012

    [...] Moon Margaret Atwood – The Year of the Flood Mia Ajvide – Mannen som föll i glömska Tana French – Faithful Place + 3 e-noveller: Maria Küchens “Eurasia Fleet”, Karin Tidbecks “Jagannath”, [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 76 andra följare