Kors i taket

26 Jun

Inte nog med att jag har varit på biblioteket och lånat en bok som inte är kurslitteratur, jag har dessutom gått och lånat en deckare. Kors i taket indeed!
Orsaken till att jag lånade boken stavas sommarlån. Förhoppningsvis är risken för förseningsavgifter ganska låg när jag får ha boken hemma i två hela månader.
Att jag lånade hem Denise Minas ”The Dead Hour” beror på att jag faktiskt är ganska sugen på att återstifta bekantskapen med Paddy Meehan och hennes slitna Glasgow-miljöer. Dessutom har jag hört ryktas om att det läses rätt många deckare på somrarna i det här landet, så jag tänkte försöka mig på saken själv för en gångs skull.

Har ni gjort några sommarlån i år?

8 svar to “Kors i taket”

  1. Nathalie T 27 juni 2012 at 11:25 #

    Jag har inte lånat böcker i sommar då jag besökte loppisen för min sommarläsning. Jag har förmodligen böcker som räcker till sommaren 2014.

    • bokstävlarna 27 juni 2012 at 13:46 #

      Det är ju det bästa med loppisar: helt omöjligt att besöka dem utan att komma därifrån med en gigantisk hög böcker. Fast också det farligaste, för har man ingen plats kvar i bokhyllorna blir det lätt problem …

  2. Helena 27 juni 2012 at 12:43 #

    Japp, en deckare dessutom! (Inte lika mycket kors-i-taket-varning på det för mig…) ”En osynlig” av Pontus Ljunghill, en svensk deckardebut i historisk Stockholmsmiljö som jag hört mycket gott om. Hoppas på lite Trenter/Lang-känsla. Funderar även på att låna en hög Trenterdeckare pga akut behov av gamla pusseldeckare.

    • bokstävlarna 27 juni 2012 at 13:52 #

      Sommaren är ju bästa tiden för pusseldeckare. Till och med jag brukar kunna läsa någon Agatha Christie eller Maria Lang under sommaren. Tydligen gäller inte deckarfobin klassiska pusseldeckare. ;)

  3. Maritha 04 juli 2012 at 07:22 #

    Jag älskar bibliotek, men hatar att låna böcker! Jag vill ha böckerna i min ägo, titta på dem på hyllan och kunna plocka fram dem och läsa om, vilket jag faktiskt gör, älskar att i efterhand plöja hela bokserier! Eftersom jag älskar bibliotek (vem kan inte älska ett hus fullt med böcker??) så försöker jag med jämna mellanrum det där med att låna böcker. Det är bara ett problem; jag läser böckerna snabbt, lägger dem på ett passande ställe, och Glömmer bort att jag har lånat dem… Därför spelar det för min del ingen roll hur lång lånetiden är; när böckerna lämnat biblioteket så låtsas jag omedvetet att de är mina!

    • bokstävlarna 04 juli 2012 at 14:13 #

      Din inställning till bibliotekt är väldigt lik min. :)
      Jag älskar bibliotek (pluggar ju trots allt till bibliotekarie), men jag älskar att äga böcker mer. Jag läser också gärna om, speciellt när det gäller längre bokserier.
      Jag är också hopplöst usel på att lämna tillbaka böcker i tid. Oftast hinner jag läsa ut dem, men sen gör jag precis som du: lägger dem på något smart ställe och glömmer bort dem. Och får böter. Det brukar vara bättre när jag har mycket lånad kurslitteratur hemma, då skriver jag upp i kalendern när lånen går ut så att jag hinner plugga i tid. Eller när jag, som nu, bloggar om bibliotekslånen och därför blir påmind om dem. :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 75 andra följare