Ytlig reklamvärld & brittisk 20-talsdekadens

13 Jun

Jag har skrivit tidigare om att jag tycker att e-noveller är ett mycket trevligt format. Det mesta jag läser i elektroniskt format består faktiskt av noveller eller serier, även om jag har som ambition att läsa fler romaner.
Nystartade Collings förlag satsar på e-noveller. De första två noveller som förlaget gett ut är sinsemellan ganska olika

Daniel jobbar som AD på en av Stockholms häftigaste reklambyråer. Han är bra på sitt jobb och vet om det. Men när en del av hans förflutna dyker upp utan förvarning och får Daniels karriär i gungning så har han ingen aning om hur han ska hantera motgången. Hur kunde det här hända honom?

”Alter ego” är Adam Hanssons debutnovell. Den utspelar sig i samma reklamvärld som han själv jobbat i och det märks att han har koll på jargongen, begreppen och miljön. Det märks också ganska tydligt att det här är en debut. Språket är bitvis lite svajigt och slutet känns rätt forcerat. Det är som ett skolexempel på hur man skriver en novelltwist och känns därför väldigt förutsägbart.
I höst kommer Hanssons roman ut ”Doktor Kessners hemlighet” (en ungdomsäventyrsroman som enligt beskrivningen låter lite som Fem-gänget på crack).
Adam Hansson – Alter ego (Collings förlag, 2012)

Isabel har förändrats. Hennes make William jobbar i London och träffar bara sin familj om helgerna. Men han känner sig alltmer som en främling i sitt eget hem, sitt eget liv, medan den nya Isabel håller hov för sina dekadenta vänner. Finns det ens något av den gamla Isabel som han gifte sig med? Eller är den nya glamorösa versionen av hans hustru här för att stanna?

Katherine Mansfields ”Den nya Isabel” är ett litet mästerverk i novellform. Språket, den brittiska 20-talsmiljön, karaktärerna. Allt som inte sägs rakt ut men som ändå kan anas mellan raderna. Det här är ett mycket bra exempel på varför jag håller novellformatet så högt.
Frågan jag nu ställer mig är varför jag tidigare inte har läst något av Katherine Mansfield. Det måste jag råda bot på snarast!

Katherine Mansfield – Den nya Isabel (Collings förlag, 2012)

5 svar to “Ytlig reklamvärld & brittisk 20-talsdekadens”

  1. Anna(med näsan i en bok) 14 juni 2012 at 08:31 #

    Blev nyfiken på Isabel och vilket fint omslag:)

    • bokstävlarna 14 juni 2012 at 12:39 #

      Isabel är en riktig liten pärla, rekommenderas verkligen!

  2. Sofia i Bokmilaskogen 14 juni 2012 at 13:30 #

    Jag är också sugen på Den nya Isabel. Hur många sidor är den på? Funderar på att låna och börja läsa den på laptopen (surfplattan är tyvärr out of town för tillfället).

    • bokstävlarna 14 juni 2012 at 14:03 #

      Pappersversionen är 32 sidor och jag tror att det är samma för e-versionen. Så jag tror att det funkar att läsa i datorn utan att det blir alltför jobbigt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Bloggen - "Den nya Isabel" i Eva Bonniers klassikerklubbCollings Förlag - 14 juni 2012

    [...] nya Isabel” får den ena fina recension efter den andra. Hur kul är inte det? Bokbloggen Bokstävlarna skrev igår: “Katherine Mansfields ‘Den nya Isabel’ är ett litet mästerverk i [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 83 andra följare