Serieperfektion

5 Jun

Jag har velat läsa Evan Dorkins och Jill Thompsons ”Beasts of Burden: Animal Rites” ända sedan Illusionernas blogg (en för övrigt mycket saknad blogg) lovebombade seriealbumet för flera år sen. Det tog ju bara ett och ett halvt år innan jag äntligen kom till skott.

Det lilla samhället Burden Hill hemsöks av en mängd övernaturliga monster; häxor, spöken, varulvar och zombier är bara några exempel. Områdets hundar (och en katt) tvingas ta itu med saken. Vägledda av en ”wise dog” möter de faror större och mer komplicerade än de någonsin kunnat ana. Vänskapsband sätts på prov och områdets hundar svetsas ihop till en flock stark nog att stå emot mörkrets krafter.

”Beasts of Burden” är en helt fantastisk serie. Rolig, fin, spännande och sorglig på en och samma gång. Själva konceptet låter så gulligt att det nästan blir fånigt, men det finns en hel del svärta med. Djur skadas och dör. Monstren är illvilliga och hänsynslösa. Och förhållandet mellan de olika hundpersonligheterna (och katterna) är så fint skildrad att jag blir lite tårögd.

Mycket av seriens storhet ligger i Jill Thompsons fantastiska teckningar. Eller snarare akvarellmålningar, där Thompson inte bara målar upp oerhört snygga miljöer, hon fångar dessutom varje hunds (och katts) unika kroppsspråk och ansiktsuttryck på pricken. Nog för att jag gillar Thompsons illustrationer i Sandman-albumet ”Brief Lives”, men det här är ljusår snyggare än så.

”Beasts of Burden: Animal Rites” är uppbyggd av ett flertal kortare episoder som hänger ihop. Lite som en tv-serie med en ”monster of the week”, men där en ”big bad” kan anas i bakgrunden. För ett Buffy-fan som jag är det omöjligt att inte dra paralleller mellan tv-serien och det här; humorn, samspelet mellan karaktärerna, blandningen av djupaste allvar och fåniga skämt.
Serier blir inte bättre än såhär. Perfektion!

För den som vill provläsa serien finns det några avsnitt att läsa här. Om man som jag hellre läser e-serier på surfplatta så finns kapitlet ”The Gathering Storm” (som serierutan med grodregnet är tagen från) att ladda ner gratis via Dark Horse-appen.

Evan Dorkin & Jill Thompson – Beasts of Burden: Animal Rites (Dark Horse, 2010)

10 svar till “Serieperfektion”

  1. Maria 05 juni 2012 den 17:18 #

    Åh, det där verkar ju jättefint!

  2. Sundin 06 juni 2012 den 12:26 #

    Den här måste jag ha!!!
    Tack för tipset.

    • bokstävlarna 06 juni 2012 den 13:40 #

      Du kommer inte att ångra dig! Jag känner att jag måste få tag i den one-shot där Hellboy tydligen dyker upp i Burden Hill … :)

      • Stewe 28 juni 2012 den 23:23 #

        Nä, jag ångrar mig verkligen inte! Tack igen för ett fantastiskt serietips!
        Ser redan fram emot nästa volym, får väl anta att den där HB-shoten slinker med där…

  3. Mia Hansén 13 juni 2012 den 20:31 #

    Så fin, jag såg att projekt gutenberg har den, lycka i ipaden! http://www.gutenberg.org/ebooks/25568

    • Mia Hansén 13 juni 2012 den 20:42 #

      jag bara skojar… ipaden gillade inte det innehållet, vet i tusan vad gotlib länkade till :P

      • bokstävlarna 13 juni 2012 den 22:19 #

        Mycket weird. Men via Dark Horse-appen ska det iaf finnas gratis smakprov att ladda ner både till i-pad och android.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport maj « Bokstävlarna – en bokblogg - 05 juni 2012

    [...] – A Canticle for Leibowitz Gillian Flynn – Gone Girl Lars Östling – Planet 63 Evan Dorkin & Jill Thompson – Beasts of Burden: Animal Rites Silvia Avallone – Stål Jenny Jägerfeld – Hål i huvudet Margo Lanagan – Tender [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 65 andra följare