Klichéfest

21 Maj

Vi är tillbaka i Shipcott, samma by som Belinda Bauers hyllade debut ”Mörk jord” utspelar sig i. Det har gått några år sen sist, men byn ter sig lika isolerad och dyster som alltid. När en äldre kvinna blir brutalt mördad upprörs hela byn och saken blir inte enklare när en bufflig kriminalinspektör kommer till byn och kastar misstankar åt alla håll och i synnerhet mot den lokale polisen Jonas Holly.

”Skuggsida” känns som ett typiskt exempel på hur svårt det kan vara att skriva uppföljaren till en väldigt populär debutroman. Jag läste ”Mörk jord” i höstas och tyckte att den var bra. Jag föll inte lika pladask som många andra bokbloggare gjorde, men den första halvan av boken var väldigt stark och spännande. Mot slutet började den däremot lukta alltför mycket deckare för min smak.
Vilket är ett av de stora problemen med ”Skuggsida”. Uppföljaren är mycket mer en renodlad deckare än ”Mörk jord” är. Än värre, det är dessutom en väldigt förutsägbar deckare. Karaktärerna känns klyschiga, särskilt den aggressive, arrogante och supande kriminalaren Marvel känns som skriven utefter något slags mall. Även den naive Jonas har jag svårt för. Jag tror att han är tänkt att väcka sympati, men jag blir mest förbannad över hans tafatthet och självupptagenhet.

Det största problemet är dock själva mordgåtan i sig. Ganska tidigt började jag ana hur det hela låg till och hann tänka ”Nej! snälla! Låt henne inte ha använt det långsökta och totalt uttjatade greppet!” Men tyvärr blev alla mina farhågor besannade. Upplösningen är inget annat än idiotisk och har dessutom gjorts förut på långt bättre sätt (som jag av spoilerskäl inte kommer närma, men varje kriminalserie värd namnet har haft med en liknande vändning).

Trots att Belinda Bauer är skicklig på att måla upp miljöer och teckna intressanta familjerelationer så tror jag att jag inte kommer läsa något mer av henne. Hon har tyvärr visat sig vara en ganska medelmåttig deckarförfattare istället för – som jag hoppats – en författare av mörka mångbottnade kriminalromaner.

Belinda Bauer – Skuggsida (Modernista, 2012)

3 svar to “Klichéfest”

  1. Ela 22 maj 2012 at 08:02 #

    Jag blev ganska besviken när jag läste Skuggsida, speciellt av slutet. Det var ett helt galet slut faktiskt. Jag är långt ifrån en van deckarläsare men till och med jag såg åt vilket håll det var på väg.

    • bokstävlarna 22 maj 2012 at 15:46 #

      Jag fattade inte riktigt hur hon tänkte där, Bauer. Jag är inte heller någon van deckarläsare, men det här slutet var ju så uppenbart och så långsökt att jag nästan blev lite deppig. Synd på en författare som ändå är bra på miljöer och stämningar.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport maj « Bokstävlarna – en bokblogg - 01 juni 2012

    [...] – Devil’s Hand Rob Reger m.fl – Emily the Strange: Lost, Dark and Boring Belinda Bauer – Skuggsida Henrik Bromander – Smålands mörker Walter M. Miller jr – A Canticle for Leibowitz [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 84 andra följare