Söta monster

16 Apr

Tycker du att du läser för få noveller? Känner du dig sugen på spännande och lite lätt absurd YA/crossover? Tycker du att fantastik gärna får röra sig från skräck till fantasy via det bisarra och sagolika utan att du tappar tråden? I så fall är Kelly Links novellsamling ”Fel grav och andra berättelser” verkligen något för dig!

”Fel grav” är del ett av två i översättningen av novellsamlingen ”Pretty Monsters”. Samlingen består av fem noveller av varierande längd, som alla på något sätt har en fantastisk anstrykning. I höst kommer den andra halvan ut på svenska, ”Askungeleken”. Jag kan undra lite varför man väljer att dela en novellsamling i två, då hela samlingen med sina dryga 400 sidor inte ens kommer upp i tegelstenstjocklek. Men det verkar ju tyvärr vara legio när det gäller översatt fantastik i Sverige att kapa böckerna i två halvor (särskilt när det gäller YA-fantasy), så det är inget jag ska uppehålla mig vid.
”Fel grav” är nämligen både bra översatt – trots att jag misstänker att det inte är helt lätt att översätta Links språk som är späckat av populärkulturella referenser och halsbrytande vändningar – och glädjande nog har både originalets snygga omslag och illustrationer av Shaun Tans illustrationer behållits.

Min favorit bland novellerna i samlingen är den längsta novellen, ”Trolleri för nybörjare”. Här får vi följa femtonårige Jeremy och hans kompisgäng som alla är besatta av en tv-serie som heter ”Biblioteket”. Jag förstår dem. Bara beskrivningarna av serien – de flesta roller spelas av olika skådespelare, ingen vet vem som har gjort serien eller när den kommer att sändas nästa gång, den utspelar sig i ett enormt magiskt bibliotek, inslag av både skräck, fantasy och SF – får mig att önska att jag kunde följa serien! Den låter som en totalt anarkistisk och genreöverskridande mashup av Doctor Who och Buffy samt Neil Gaimans och China Miévilles böcker. Novellen är dessutom späckad av metainslag och dessutom en ganska sorglig familjesituation som ligger i bakgrunden.

Även om de andra novellerna inte är lika fantastiska som ”Trolleri för nybörjare” så är de fortfarande underhållande. Jag menar, vem kan motstå citat som dessa?
”Jag hatar filmer och böcker där killar får ge sig ut på äventyr medan tjejerna får stanna hemma och vänta. Jag är feminist. Jag prenumererar på tidskriften Bust, och ser på ”Buffy”-repriser. Jag accepterar inte sådan skit.”
(ur ”Sagohandväskan”)

Det enda jag egentligen inte är så förtjust i är att Links noveller har en tendens att bli lite pratiga och ofokuserade. Då och då förekommer ett du-tilltal som kan kännas lite forcerat och jag tycker att vissa av novellerna kan kännas lite onödigt röriga då de växlar mellan olika ämnen, tidsnivåer och röda trådar. Men allt som allt är det här en mycket underhållande och lite lätt bisarr novellsamling som gör mig mycket sugen på att läsa mer av författaren.

Kelly Link – Fel grav och andra berättelser (X-publishing, 2012)

4 svar to “Söta monster”

  1. Böckerx3/Metta 16 april 2012 at 13:53 #

    Sista stycket: Håller helt med, men jag ansåg snarare att det behövdes en hel roman per berättelse för att alla trådar skulle leda någonstans. Det är lite antingen eller ;)

    • bokstävlarna 16 april 2012 at 15:05 #

      Vissa av historierna tyckte jag passade väldigt bra i novellformat, som den om trollkarlarna. Men ja, det känns lite antingen eller. Antingen gör en roman av det hela eller kapa några av sidospåren. Trolleri för nybörjare skulle jag verkligen inte ha något emot om det var en roman istället, vill läsa mer om Biblioteket ju! :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport april « Bokstävlarna – en bokblogg - 03 maj 2012

    [...] Johan Wanloo Världens tråkigaste man & revolten på Atlantis Gail Carriger – Blameless Kelly Link – Pretty Monsters: Fel grav och andra berättelser Christin Ljungqvist – Kaninhjärta + e-novellerna ”Tre veckor av lycka” av Anders [...]

  2. Fler fantastiska noveller « Bokstävlarna – en bokblogg - 17 november 2012

    [...] andra halvan av Kelly Links novellsamling ”Pretty Monsters”. Den första halvan heter ”Fel grav” och kom ut i våras. Jag brukar egentligen inte gilla tilltaget med att dela upp den svenska [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 84 andra följare