Apokalyps i Maine

24 Feb

Corpus Christi är en idyllisk liten småstad i Maine. Många av ortens invånare jobbar vid det stora sjukhuset och både arbetslöshet och kriminalitet är låg. Inte ens den miljökatastrof som drabbade grannstaden Bedford har påverkat staden särskilt mycket.
När lågstadieläraren Lois Larkin gör en skolresa till grannstaden så försvinner en av eleverna, en illa omtyckt mobbare. Det visar sig att pojken funnit en begravd ondska i Bedfords skogar, en smitta som förvandlar människor till blodtörstiga monster. Och när smittan börjar sprida sig till Corpus Christi är det redan för sent …

Det är helt omöjligt att läsa Sarah Langans ”The Missing” utan att komma att tänka på Stephen King. För det första utspelar sig romanen i en småstad i Kingens älskade Maine. För det andra för vi följa ett flertal sinsemellan väldigt olika personer i staden medan skräcken kryper allt närmare och ordningen smulas sönder. Tänk ”Salem’s Lot” eller ”Under the Dome”.
Men trots att parallellerna finns så betyder det inte att Langan är en helt osjälvständig King-epigon. För det första skriver hon mer kortfattat. ”The Missing” känns som en riktigt fullmatad apokalyps men klockar in på endast 400 sidor (vilket med King-mått mätt är väldigt lite). Hon har också ett fokus på komplexa kvinnoporträtt som jag gillar.

När det gäller skräckmomenten så blandar Langan in både lite zombieinslag, virusapokalyps och uråldrig övernaturlig ondska med lite hivemind-känsla. Jag tycker att det fungerar. Mycket av skräckkänslan ligger hos karaktärerna som får se sina vänner, sin familj och sina grannar långsamt förvandlas till monster som gör vad som helst för att så sig en tugga människokött. Ingen verkar överväga att försöka stoppa smittan, här handlar det bara om att överleva.

”The Missing” är egentligen en fristående uppföljare till ”The Keeper” som utspelar sig i Bedford. Jag gick direkt på denna andra bok, efter att ha läst om båda böckerna hos Martina, och tycker att det gick utmärkt att hoppa över den första delen.
Sarah Langan känns som en skräckförfattare att hålla ögonen på. Inte minst har jag blivit väldigt sugen på att läsa hennes haunted house-roman ”Audrey’s Door” från 2009.

Sarah Langan – The Missing (HarperCollins, 2007)

20 svar to “Apokalyps i Maine”

  1. Swedish Zombie 24 februari 2012 at 18:49 #

    The Keeper har jag varit på väg att köpa, men det blev inte av.
    Vad menar du med ”zombieinslag”? =P

  2. Swedish Zombie 25 februari 2012 at 00:08 #

    När man talar om trollen. Vi fick ett ryck och gjorde om i sovrummet ikväll, för att få plats med en spjälsäng vi gick gratis på Ikea idag, thanks to hertiginnan Estelle. Bakom en byrå låg en bok som ramlat ned nån gång för länge sen. Och vad var det om inte THE KEEPER! Jag hade alltså köpt den. Där ser man. Ps. min tronarvinge kommer inte förrän i slutet av sommaren. Ds.

    • bokstävlarna 26 februari 2012 at 15:57 #

      Haha, vilken tajming! Börja med den då tycker jag, även om Martina tyckte att The Missing var bättre så verkar ju The Keeper onekligen intressant.

  3. Swedish Zombie 25 februari 2012 at 00:09 #

    Ps2. Varför vill ingen göra podcast med mig? :(

  4. Helena 25 februari 2012 at 13:36 #

    Kul att du upptäckt Sarah Langan! Hon är alltid läsvärd tycker jag. Audrey’s Door är bitvis riktigt obehaglig, och så gillar jag alla små blinkningar till Levin, Jackson och King mfl. Hoppas hon har en fjärde bok på g!

    • bokstävlarna 26 februari 2012 at 16:17 #

      Ja, kul! Jag borde ha anat att du redan skulle ha läst allt hon skrivit, med tanke på King-vibbarna … ;) Nu blev jag ännu mer sugen på Audrey’s Door, ska se till att den får prioplats på läslistan.

  5. Emma Boman 26 februari 2012 at 07:35 #

    Låter väldigt spännande!! Den ska vi nog kika närmare på tror jag! Tack för tipset!

    • bokstävlarna 26 februari 2012 at 16:24 #

      Jag tror att du skulle gilla boken, inte minst för King-känslan. Men det är också väldigt spännande i sin egen rätt, rekommenderas absolut!

  6. Martina 27 februari 2012 at 14:13 #

    The Keeper var ju inte dålig, det kan jag inte säga, men jag fångades inte riktigt av den och definitivt inte som jag fångades av The Missing. Däremot skulle jag vilja läsa om The Keeper för att se om jag tycker bättre om den nu (tyvärr moochade jag bort mitt ex).

    Audrey´s Door har jag i bokhyllan, nån gång ska den läsas också.

    • bokstävlarna 27 februari 2012 at 17:16 #

      Jag blev rätt sugen på att läsa The Keeper nu i efterhand, mycket pga allt som berättas och antyds om vad som hänt i Bedford i The Missing. Men Audrey’s Door lockar nog ännu mer.

  7. bokoholist 04 mars 2012 at 15:43 #

    Damn! Hej då, köpstoppet. Vill ju ha både den här och Elizabeth Hand nu.

    • bokstävlarna 04 mars 2012 at 17:47 #

      Jag tror att den här skulle vara precis i din smak!

      • bokoholist 04 mars 2012 at 19:23 #

        Den ligger i en varukorg nära mig, men jag måste vänta åtminstone NÅGRA dagar innan jag eventuellt får trycka på ”köp”. Grmf.

  8. Eva-L 08 mars 2012 at 10:18 #

    Jag tror att jag har läst båda Sarah Langans böcker, men minns inget av dem. Måste se om de står i någon bokhylla …Kom den första 2007 alltså?

    • bokstävlarna 08 mars 2012 at 17:49 #

      Den första borde ha kommit ännu tidigare…? 2006 i pocket enligt Goodreads.

  9. Lingonhjärta 28 juli 2012 at 00:13 #

    Men ÅH! Magiska ord som King och apokalyps! #Beger mig genast til BWB och beställer# :D

    • bokstävlarna 29 juli 2012 at 15:39 #

      Det ÄR ju faktiskt magiska ord när det gäller att bli sugen på böcker. :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport februari « Bokstävlarna – en bokblogg - 01 mars 2012

    [...] Sarah Langan – The Missing Lina Neidestam – Zelda 2: Kampen fortsätter Isaac Marion – Varma kroppar Deborah Harkness – Alla själars natt Terry Pratchett – Mort Bryan Lee O’Malley – Scott Pilgrim vs The World (vol 2) Richard Yates – The Easter Parade Lars Åke Augustsson – Så skriver du romaner och noveller Joe Abercrombie – Best Served Cold Elizabeth Hand – Available Dark Todd Dezago m.fl – The Perhapanauts: First Blood Ika Johannesson & Jon Jefferson Klingberg – Blod Eld Död Sarah Hall – The Electric Michelangelo Mike Mignola & Duncan Fegredo – Hellboy 9: The Wild Hunt [...]

  2. “Starkt jobbat, PG” « (inte så) Anonyma Biblioholister - 14 mars 2012

    [...] Langan – The Missing (Bokstävlarna lockade mig…) Charlie Huston – Already Dead Melissa Marr – Graveminder Dia Reeves – Slice of [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 82 andra följare