E-noveller med allhelgonakänsla

6 Nov

Jag skrev om att läsa elektroniskt för några veckor sedan, och lovade framtida rapporter om att läsa i e-format. Tanken var att jag skulle prova att låna e-böcker via biblioteket, något som tyvärr inte har blivit av. Däremot har jag faktiskt läst lite kurslitteratur på surfplattan; J. Sheridan Le Fanus vampyrklassiker ”Carmilla” (som är såpass gammal att den finns som gratis e-bok i en mängd olika format). Dessutom passade jag på när nystartade Mix förlag gav bort gratis e-noveller och lade vantarna på två stycken svenska skräcknoveller.

Johan Theorins nyskrivna novell heter ”Bengångarna”. När jag recenserade ”Blodläge” efterlyste jag ju lite mer renodlad skräck från herr Theorin, så valet av denna novell var en självklarhet för mig. Om Theorin lyckades med skräckformatet? Mitt svar är tyvärr nja.
Han har ett ganska intressant, om väl lite förutsägbart, upplägg där en synnerligen osympatisk man bokstavligt talat gräver en grop som han själv faller i. Novellens upptakt, där mannens avsikter förklaras, är skickligt skriven. Det är när själva skräcksekvensen tar över som det tyvärr blir lite fånigt. Det är lite för bisarrt, lite för konstigt för att kännas läskigt.
Men jag tror ändå att Theorin har potential som skräckförfattare, så jag hoppas verkligen att det här inte är hans sista försök i genren.
Johan Theorin – Bengångarna (Mix förlag, 2011)

Selma Lagerlöf har skrivit flera riktigt bra historier med skräckinslag, som ”En herrgårdssägen”. Novellen ”Frid på jorden” kom ut första gången 1917 och börjar som en klassisk spökhistoria. En familj får besök på självaste julafton, av en grå och risig varelse som mer liknar ett gammalt förtorkat träd än en människa. Varelsen visar sig vara en familjemedlem de trott de mist för länge sen, och dess historia en mörk och förvriden sådan, full av ångest och tankar på hämnd.
Den här korta novellen är ett utmärkt smakprov för den som är nyfiken på de mörkare delarna av Lagerlöfs författarskap. En arkaisk och skoningslös berättelse om utsatthet.
Selma Lagerlöf – Frid på jorden (Mix förlag, 2011)

Noveller är något som gör sig extra bra i e-format, speciellt om man läser enskilda noveller istället för hela samlingar. Mix förlags initiativ att ge ut 60 e-noveller (både nyskrivna och klassiker) i e-format är ett bra sätt att utnyttja e-böckernas potential tycker jag, att hitta nya alternativ till de analoga böckerna.
Tanken är att Mix förlag ska ge ut både e-böcker och trycka böcker i framtiden. Bl.a. kommer de att ge ut en ny svensk utgåva av en av mina absoluta favoritböcker, Neil Gaimans fantastiska ”American Gods”. Lagom till att tv-serien baserad på boken har premiär på HBO, får man hoppas.

Har ni läst någon av Mix 60 e-noveller? Vad tycker ni om initiativet?

16 svar to “E-noveller med allhelgonakänsla”

  1. Eli 06 november 2011 at 15:58 #

    Jag laddade också ner Bengångarna och frid på jorden, tycker som du att Johan Theorin absolut borde skriva renodlad skräck. Har faktiskt inte läst dem än, men det är på g! :)

    • bokstävlarna 06 november 2011 at 16:03 #

      Fint att vi valde samma noveller. :)
      Jag skulle vilja att Theorin skrev en klassik haunted house-bok, tror att han skulle kunna göra det med bravur! Med tanke på hur bra spökinslagen är i Nattfåk, menar jag.

      • Eli 08 november 2011 at 20:08 #

        Great minds osv, som sagt ;)

  2. Sofia i Bokmilaskogen 06 november 2011 at 20:29 #

    Vilket bra tips! Jag blev nu mycket sugen på Lagerlöfs novell. :) Ska absolut kolla in detta! Funderar nu också starkt på att köpa en läsplatta till mig själv i julklapp, och då kan det ju vara bra att mjukstarta med en kortare text.

    • bokstävlarna 07 november 2011 at 10:39 #

      Jag tror att det är en väldigt bra mjukstart om man vill börja läsa e-böcker! :) Lagom långt för att känna på formatet, utan att man blir överväldigad (vilket nog kan vara lätt hänt annars). Jag är själv fortfarande i valet och kvalet när det gäller att välja mellan surfplatta eller läsplatta men lutar åt det första alternativet, faktiskt…

  3. Alexandra 06 november 2011 at 21:18 #

    Älskar skräck:)

  4. det mörka tornet 12 november 2011 at 22:30 #

    Å! Jag älskar ”Frid på jorden” men har inte ”läst” den sen mellanstadiet tror jag. Då hade vi en bra lärare som ofta läste högt för oss. Minns hur jag satt helt trollbunden när hon läste ”Frid på jorden”. Dags för en omläsning! Absolut!!

    • bokstävlarna 20 november 2011 at 19:42 #

      Jag kan tänka mig att den passar som högläsning! En väldigt bra novell, jag blev ganska trollbunden själv bara av att läsa den. :)

  5. Emma 22 november 2011 at 09:36 #

    Spännande, jag är väldigt sugen på Theorins novell. Jag håller med om att han borde ge sig direkt in i skräckträsket, tror att jag skulle behöva sova med nattlampa då! ;-)

    • bokstävlarna 22 november 2011 at 21:49 #

      Fast Theorins novell är inte så väldigt läskig, så den kan du nog läsa även utan nattlampa. :)

  6. Maria 25 november 2011 at 11:25 #

    Theorin har skrivit flera skräcknoveller förut, men de har inte synts i några stora sammanhang. :) Jag rekommenderar t.ex. den som finns länkad här under 2007: http://www.catahya.net/litteratur/novellpris.asp

Trackbacks/Pingbacks

  1. Läsrapport november « Bokstävlarna – en bokblogg - 01 december 2011

    [...] J Sheridan Le Fanu – Carmilla Christine Falkenland – Sfinx Elly Griffiths – Flickan under jorden Stephen King – Carrie Erika Oscarius – K55: Lögnernas valv Mike Carey & Peter Gross – The Unwritten: Tommy Taylor and the Bogus Identity Elizabeth Hand Saffron & Brimstone Max Brooks – Världskrig z Utopi nr 3 Icon nr 2 + novellerna ”Bengångarna” och ”Frid på jorden” [...]

  2. ”Frid på jorden” av Selma Lagerlöf « Bokmilaskogen - 02 januari 2012

    [...] Jag blev oerhört sugen på att få ta del av denna berättelse efter att ha läst såväl Elis som Bokstävlarnas recensioner, så det blev till att låna e-boken från biblioteket. Trots att jag inte har något [...]

  3. Två skräcknoveller « Bokstävlarna – en bokblogg - 10 maj 2012

    [...] läste några skräcknoveller från Mix förlag igen. Jag gillar novellformatet överlag och tycker att det gör sig synnerligen bra i e-boksform, där [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 82 andra följare