Pocketkedjan: Hon älskade

24 Mar

Jag har helt glömt bort att skriva om förra månadens bok (den jag hunnit med att läsa) i pocketkedjan, vilket var Helena Henschens ”Hon älskade”. Det är en bok jag länge har velat läsa, men det har aldrig riktigt blivit av att jag köpe eller lånat den. Förrän nu.

Signe Thiel, som boken handlar om, var Helena Henschens farmor. Utifrån bevarade brev, dagboksanteckningar och nedtecknade händelser har Henschen skrivit en roman som ligger någonstans mellan skönlitteratur och biografi. Efter Signes död 1969 så hittades en önskan i hennes testamente om att hennes gravsten ska prydas med orden ”hon älskade”.

Signe, som lyhört skrivs fram av sin sondotter, är en fascinerande person.
Född 1885 in i en rik och priviligierad stockholmsfamilj umgås den unga Signe med dåtida storheter som Hjalmar Söderberg och Ellen Key. Fadern, bankmannen Ernest Thiel som grundat thielska galleriet, lämnar familjen för dess unga barnflicka, ett händelse som påverkar Signe djupt. Hon slits mellan kärleken till sin far och lojaliteten med sin övergivna mor. Några år senare gör hon dock som sin far och väljer passionen framför sina politiska och intellektuella intressen, vilket gör att hon gifter sig för första gången som mycket ung. I sina två äktenskap får hon sammanlagt sex barn.
Den stora kärleken finner Signe dock utanför äktenskapet, i den tyske hjärnforskaren Oskar Vogt. Trots att de under andra världskriget hålls åtskilda i flera år och trots att Oskar aldrig skiljer sig från sin hustru och kollega, så förblir han den viktigaste i hennes liv.

Henschen handskats mycket varligt med sitt material. Hon försöker aldrig lägga ord i Signes mun eller analysera hennes tankar. Mycket av historien förblir alltså dolt från oss läsare, den kommenteras med hjälp av Signes flyktiga anteckningar och otaliga brev. Dessa små ledtrådar till Signes person varvas med Henschens egna minnen av sin farmor och hennes personlighet.
Resultatet är en roman som lämnar många frågetecken, och som snarare tecknar snabba skisser än att förklara och analysera. Jag tycker att formatet fungerar väldigt väl, men för läsare som föredrar klartext tror jag att det kan vara frustrerande.

”Hon älskade” är en fin roman, som beskriver en mycket intressant och omvälvande tidsperiod och en kvinna som lever mitt i förändringarnas mitt. En mycket trevlig bekantskap genom pocketkedjan.

Helena Henschen – Hon älskade (Brombergs, 2008)

Ett svar to “Pocketkedjan: Hon älskade”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Några tankar om Pocketkedjan « Bokstävlarna - 17 maj 2010

    [...] spara till min vampyrläsning i sommar. Tidigare recensioner av pocketkedjeböcker finns här och här, och det kommer en till dubbelrecension så snart jag har fått iväg mitt (pinsamt försenade) [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 73 andra följare